Реформа житлової політики

Україна готується до масштабної реформи житлової політики, яка замінить застарілий Житловий Кодекс 1983 року і скасує Закон про приватизацію. Ця ініціатива є частиною плану Ukraine Facility — програми фінансової підтримки від ЄС, спрямованої на відновлення економіки та наближення до європейських стандартів.

Реформа — це законопроєкт №12377, прийнятий у парламенті за основу у першому читанні, а зараз його готують до другого.

“Політарена” проаналізуваа проект закону: плюси переважають у стратегічному плані реформи, але мінуси та критика вимагають правок для уникнення судових спорів і нерівності. Без доопрацювання закон ризикує посилити кризу у сфері оренди житла.

Законопроєкт №12377: яку житлову реформу обіцяє влада

Авторка проєкту закону народна депутатка, керівниця партії “Слуга народу” Олена Шуляк ще до розгляду документу у першому читанні наголошувала, що його ухвалення розблокує 300 млн євро від ЄС у рамках Ukraine Facility.

Вона визнавала, що документ — рамковий і не вирішить одразу всі проблеми.

“Законопроєкт №12377 — рамковий. Далі для реформи потрібно буде не лише створити та ухвалити додаткові закони, а й внести дуже багато змін в існуючі. Ухвалення рамкового законопроєкту не приведе до негайного вирішення проблем із житлом, але саме це дозволить рухатися далі в наступних законодавчих актах і змін”, – пояснила Шуляк. Так, потрібно буде, зокрема, розробити Національну житлову стратегію, Регіональні житлові стратегії й такі стратегії для кожної громади.

Нещодавно Шуляк визнала, що дуже часто орендарі стають заручниками нечесних умов оренди, спонтанного виселення чи різкого підвищення ціни без попереднього узгодження. Водночас орендодавці можуть зіштовхуватися з проблемою нищення майна та іншими спірними ситуаціями. Тому в рамках житлової реформи з-поміж усього іншого передбачається реалізація прозорих орендних відносин і забезпечення прав орендарів та орендодавців.

При цьому вона додала, що нині в Україні обов’язковій державній реєстрації підлягають не всі договори оренди. Адже це залежить як від типу майна, так і від терміну дії договору, і це питання, за її словами дуже неврегульоване.

“Тому, щоб забезпечити як права орендарів, так і орендодавців, в рамках реформи пропонується норма щодо обов’язкової реєстрації права користування в Державному реєстрі майнових прав на нерухоме майно. Така реєстрація може здійснюватися, наприклад, через ЦНАП або нотаріуса, які подають відповідну заяву та документи до реєстру. Ціна питання — близько трьох тисяч гривень”, – зазначила Шуляк. 

У Раді вважають, що реформа може вирішити житлове питання понад 600 тис. українців, створивши фонд соціального житла з орендою та викупом, на базі “довгобудів” і партнерств.

Приватні орендодавці матимуть можливість долучатися до програм соціальної оренди, передаючи своє житло в управління державі чи місцевим громадам, натомість отримуючи субсидії чи податкові пільги, що слугуватиме потужним мотиватором для легалізації угод. Адже за оцінками, близько 90% приватної оренди зараз перебуває в тіні.

Що насправді передбачає реформа житлової політики станом на зараз

Проте, як і в багатьох попередніх випадках, реформи для отримання коштів від ЄС часто зводяться до формальних кроків: створення онлайн-реєстрів, баз даних чи цифрових платформ, які слугують радше для звітування, ніж для реальних змін на місцях.

Законопроєкт №12377 передбачає скасування Закону “Про приватизацію державного житлового фонду”. У разі ухвалення законопроєкту, нові норми стосуватимуться тільки майбутніх випадків приватизації – тобто припиниться безкоштовна можливість для орендарів державного чи комунального житла (наприклад, у гуртожитках чи службових квартирах) приватизувати помешкання. Якщо ви вже приватизували, ваша власність у безпеці, її ніхто не забере. Квартири, вже приватизовані та зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, залишаються у власності їхніх власників без будь-яких обмежень чи ризиків конфіскації.

Крім того, передбачається період до одного року після припинення воєнного стану для завершення приватизації за бажанням.

Також законопроєкт №12377 робить особливий акцент на соціальній оренді як ключовому інструменті підтримки вразливих груп населення, зокрема 4,9 мільйона внутрішньо переміщених осіб, з яких 2,5 мільйона втратили житло через війну, а також малозабезпечених громадян, біженців і осіб з інвалідністю.

іпотека для переселенців
Фото: photomix company/pexels

Серед основних положень — механізм соціальної оренди, за яким житло з приватного, державного чи комунального фондів надаватиметься в оренду за доступною платою, яка розраховуватиметься залежно від доходів домогосподарства та частково субсидуватиметься державою. Такі договори матимуть спеціальний статус із чітким цільовим призначенням і обов’язково мають бути зареєстровані у Єдиній інформаційно-аналітичній житловій системі (ЄІАЖС). Про неї докладніше поговоримо нижче.

Окремо передбачається службова оренда для працівників бюджетної сфери, військових чи поліцейських, які потребують тимчасового житла за місцем роботи, — це житло не підлягатиме приватизації чи продажу.

У контексті житлової політики законопроєкт №12377 також акцентує на цифровізації. Зокрема, на створенні вже згаданої Єдиної інформаційно-аналітичної житлової системи та електронного реєстру заявок і фондів доступного житла.

Це має полегшити облік соціального житла, оренди та компенсацій для ВПО, але чи вистачить цього для справжньої трансформації? Чи це черговий “галочний” крок, щоб відзвітуватися перед Брюсселем і отримати транш, чи справді фундамент для європейського рівня доступності житла в Україні? Відповідь, ймовірно, залежить від того, наскільки глибоко реформа торкнеться корупційних схем у комунальному секторі та фінансування соціального житла, а не лише від появи чергового реєстру в інтернеті.

Що пропонує проєкт закону про основні засади житлової політики

Цифрова черга та Єдина інформаційно-аналітична житлова система (ЄІАЖС), її пропонують створити як просту онлайн-систему, яка збирає всю інформацію про житло в Україні (приватне, державне чи комунальне) та про людей, які потребують допомоги від держави. Вона має замінити старі паперові списки, які були хаотичними і непрозорими та мали корупційні ризики. Наприклад, тільки за даними 2024 року у черзі на покращення житлових умов стояли 657 тисяч сімей, і все це було на папері. А сама черга не рухається.

Мета реформи — зробити все чесно й просто: черга на житло стане цифровою, дані уніфікованими, а люди зможуть легко перевіряти свій статус онлайн. Передбачається, що стара черга не зникне — дані обіцяють зберегти.

ЄІАЖС задумана як не просто список, а повний помічник для влади та людей у вирішенні проблем з житлом. Ось основне з її потенційних завдань:

  1. Збір та ведення обліку даних:
    • Про житло: стан, категорія (соціальне житло, службові квартири), хто власник, і як їх використовують.
    • Про людей: ПІБ, документи, статус (наприклад, ВПО), адреса і умови проживання, стан сім’ї, гроші та майно – щоб зрозуміти, чи маєте право на допомогу.
    • Черга на житло: можна буде подати заявку онлайн на соціальну квартиру, оренду чи кредит, і слідкувати за статусом.
  2. Обробка та аналіз:
    • Робить звіти та статистику для планів (наприклад, для національної стратегії житла).
    • Слідкує, як працюють програми: субсидії на оренду чи виплати за зруйноване житло.
  3. Надання інформації:
    • Усі зможуть подивитися відкриті дані: скільки є соціального житла у вашому регіоні.
    • Для людей: подати заявку, обрати програму, взяти витяг.
  4. Перевірка і контроль:
    • Допомагатиме перевіряти дані для виплат (субсидії, компенсації) – інтегрується з перевірками Мінфіну.
    • Стежитиме, щоб державне чи комунальне житло не використовували не за призначенням.

Кабмін завіряє, що детально визначить, як вести цей реєстр, але основа така: окремі бази даних про будинки, про людей і для аналізу. Документи зберігатимуть окремо, щоб перевіряти, чи правдиві вони.

Система “дружитиме” з іншими базами:

  • Реєстр нерухомості (щоб знати власників).
  • Земельний кадастр (для будівництва).
  • Реєстр ветеранів і демографічний реєстр (для переселенців).
  • Податкова та перевірки доходів.
  • Інші реєстри: фірми, суди, будівництво.

Передбачається, що даними бази будуть обмінюються швидко й безпечно – система покликана стати центром для всієї інфориації про житло.

Система передбачається як відкрита для всіх:

  • Користувачі: держава, місцеві ради, забудовники (які будують доступне житло), фізичні особи.
  • Що буде відкрито: статистика про житло і його наявність. Особисті дані (адреса, номери документів) – тільки з вашої згоди чи для офіційних справ.
  • Безпека: Кабмін скаже, як підключатися, блокувати доступ і платити (вносити дані безкоштовно, за витяги – за правилами).

Люди зможуть подавати заявки з телефону чи комп’ютера – спрощено для тих, хто орендує соціальне житло чи бере кредит на купівлю.

Це стосується і оренди житла: не потрібен буде рієлтор, бо у системі можна все знайти.

Які будуть зміни для тих, хто орендує і здає в оренду житло: про платежі, реєстрацію та податки

Якщо ви орендуєте звичайну квартиру в приватного власника, закон №12377 нічого не змінює – все як і зараз: укладаєте договір, платите за домовленістю (ринкова ціна), і податків для вас як орендаря немає. Їх платити повинен власник нерухомості. Повинен, але зазвичай не платить, як це і визнає Шуляк, говорячи, що ринок оренди житла перебуває “у тіні”.

Але якщо йдеться про соціальну оренду (для ВПО, малозабезпечених чи інших вразливих категорій населення), то тут нові правила: орендар платитиме за оренду не більше 25-30% свого сімейного доходу. Формула проста: береться ринкова ціна оренди, з неї знімається субсидія (держава доплачує, залежно від ваших доходів), і ви платите тільки доступну частину оренди. Платежі щомісячні, через банк чи онлайн-систему, і все фіксується у договорі. Якщо доходи низькі, оренда може бути майже безкоштовною.

Реєстрація житла у базі ЄІАЖС передбачається як обов’язкова тільки для соціальної чи службової оренди — орендар подаватиме заявку онлайн, перевірятиме себе у черзі і свій статус, і система автоматично розраховуватиме субсидію. Для звичайної приватної оренди орендодавцю у системі реєструватися не треба — це добровільна опція, і за умови, якщо він захоче брати участь у державних програмах (наприклад, субсидії на оренду). Система безкоштовна, але робить все прозорим: ваші дані (доходи, статус) передбачаються як захищені, і ви не втратите чергу, якщо вже стояли на обліку.

Податки для орендарів за соціальне житло? Жодних — ви платитиме орендну плату, а податки сплачуватиме орендодавець з вашої плати. Закон не змінює ставки, але через ЄІАЖС стане легше перевіряти, чи орендодавець декларує доходи. Це допоможе боротися з “сірою” орендою. Якщо ви отримуєте субсидію, то ваші платежі не оподатковуються.

Але якщо орендодавець не вніс інформацію в ЄІАЖС, що здав свою квартиру чи будинок в оренду, то нового механізму, яким чином на нього вплинути, немає. Фактично, якщо сторони склали усний договір оренди, то як змусити орендодавця це зробити в юридичному полі, щоб були сплачені податки? Виходить, що не можна.

Проте закон спрямований на сприяння прозорим відносинам в оренді житла, пропонуючи низку економічних стимулів для виведення угод із тіні. Зокрема, орендодавці, які реєструють договори в ЄІАЖС, набувають права на участь у державних програмах, що передбачає субсидії чи пільги, особливо для соціальної оренди.

Шуляк також анонсувала, що у рамках реформи житлової політики пропонується знизити рівень оподаткування з оренди квартир і будинків. Зараз орендодавці повинні платити 23% від доходу, отриманого за оренду, пропонується знизити цей податок до 5-10%.

Що це за пільги для орендодавців, і що таке соціальна оренда?

Соціальна оренда — це безоплатна оренда для окремих категорій: військовослужбовців, осіб з інвалідністю внаслідок війни (УБД), внутрішньо переміщених осіб (ВПО), сімей з дітьми чи малозабезпечених, які потребують соціального захисту.

Додаткові пільги для приватних власників житла: податкові стимули (знижки чи пільги) за надання житла у соціальний фонд. Для орендарів — гарантії непорушності права на житло, заборона виселення без альтернативи та можливість переходу до викупу житла за пільговими умовами (іпотека з державною участю).

Крім того, офіційна реєстрація забезпечуватиме правовий захист як для орендарів, так і для орендодавців: вони отримуватимуть доступ до судового та досудового розгляду спорів, наприклад, у випадках незаконного виселення чи інших конфліктів. Тіньові угоди оренди позбавляють сторони такого захисту, роблячи їх вразливими до ризиків.

Додатковим механізмом впливу стане інтеграція ЄІАЖС з реєстром платників податків, що ускладнить приховування доходів від оренди та мотивуватиме орендодавців до легалізації угод, хоча прямих санкцій за нереєстрацію закон не передбачає.

Для рієлторів: що каже законопроєкт №12377

Для рієлторів (посередників з оренди чи продажу) законопроєкт №12377 нічого не змінює. Ніяких нових ліцензій, податків чи вимог до реєстрації в ЄІАЖС для них немає.

Але непрямий ефект буде: через відкриту базу в ЄІАЖС люди зможуть самі шукати житло, тож попит на рієлторів може впасти. Якщо навіть рієлтор працюватиме з соціальною орендою, то угода все одно укладатиметься через систему, без посередників.

Але у відповіді прем’єрки Юлії Свириденко на петицію щодо врегулювання діяльності ріелторів, яку підписали понад 25 тисяч громадян, йдеться, що уряд таки збирається зайнятися і питанням діяльності рієлторів. У петиції наголошують, що ріелтори подекуди вимагають 50% або 100% комісію і не сплачують податки з доходу.

В уряді визнали, що на сьогодні в Україні діяльність агентств нерухомості та рієлторів здійснюється без спеціального правового регулювання. Законопроєкт №12377 змін не передбачає, скоріш за все, це буде окремий документ. Свириденко доручила доручила Фонду державного майна разом з Мінекономіки, Мінфіном, Мін’юстом та Мінрозвитку опрацювати зазначене питання.

Реформа житлової політики: плюси і мінуси

Цей законопроєкт є актуальним кроком у реформуванні українського житлового законодавства, особливо на тлі війни, яка спричинила житлову кризу для 4,9 млн ВПО та мільйонів біженців за кордоном, частина з яких може повернутися.

Серед ключових плюсів: встановлення принципів оренди житла, узгоджених з ЄС-стандартами (доступність, прозорість, свобода вибору).

Серед сильних сторін документу — чітке розмежування житлового фонду (приватний, державний, громадський) з пріоритетом на соціальне та службове житло, яке не можна відчужувати, та введення мінімальних стандартів якості (площі, санітарія). Плюсом є впровадження Єдиної інформаційно-аналітичної системи — публічного реєстру для обліку фонду житла. Проєкт закону нібито гарантує права вразливих груп: ВПО, ветеранів, осіб з інвалідністю, а також тих, хто роками стоїть у черзі на житло.

Але є нюанси, чи все відповідає дійсності? Робоча група вже опрацювала 481 поправку з 1916, що свідчить про конструктивний діалог для посилення цих переваг. Асоціація міст України позитивно оцінює принципи житлової політики, зазначаючи, що це посилить роль громад в управлінні житловим фондом.

Однак мінуси законопроекту роблять його рамковим і декларативним: скасування старого Житлового Кодексу може створити прогалини у регулюванні утримання фондів житла, ремонту, прав у кооперативах чи заборон на нецільове використання приміщень. Недеталізований механізми субсидій, неузгоджений з Бюджетним Кодексом, а перехідні положення затягують реалізацію, особливо для приватного фонду житла.

Ризик звуження прав: спрощення виселення зі службового житла може загрожувати одиноким сім’ям чи ветеранам, попри те, що орендодавець загалом стає більш захищеним від дострокового виселення.

Критика зосереджена на ризиках для військових і громад: Міноборони та СБУ застерігають, що скасування Кодексу унеможливлює безоплатне житло для службовців, знижуючи мотивацію до служби. АМУ та районні ради вказують на брак деталізації прав/обов’язків в управлінні житловим фондом, пропонуючи доопрацювання в другому читанні. Національна асоціація адвокатів України (НААУ) називає текст суперечливим Конституції, з неузгодженостями та відсутністю механізмів.

Успіх реформи залежить від деталізації механізмів фінансування, уникнення прогалин у регулюванні та реального впливу на корупцію в комунальному секторі. Без правок до другого читання закон ризикує стати “галочним” кроком для Брюсселя, а не справжнім каталізатором змін.

Якщо ж корисні правки будуть враховані, Україна скористається цим шансом, і реформа перетвориться на потужний двигун сталого розвитку – від модернізації “довгобудів” до створення фонду доступного житла, що поверне стабільність мільйонам родин.

Подібні

Генштаб підтвердив застосування ATACMS по військових обʼєктах на території РФ

Подібні атаки українські оборонці обіцяють продовжувати й надалі

У Нацбанку не змогли пояснити невідповідність пакування грошей, виявлених під час спецоперації “Мідас”

Банкам до кінця війни заборонено видавати такі обсяги коштів

До Києва прибули представники Пентагону, щоб говорити про відновлення мирних переговорів між Україною та РФ, – Politico

Крім того, міноборони США цікавить українське виробництво дронів

Умєров анонсував звільнення з російського полону ще 1200 українців: коли це може статися

Найближчим часом відбудуться технічні консультації