Фото Віктора Бистрова на Unsplash

Комітет Верховної Ради розглядає законопроєкт, який передбачає нарахування штрафних балів водіям для додаткового механізму відповідальності за порушення правил дорожнього руху (ПДР). Мета – підвищити безпеку на дорогах, зменшити кількість повторних правопорушень і знизити аварійність.

Мова про проєкт закону №14133 від 21.10.2025, поданий народними депутатами Володимиром Крейденком, Антоном Швачком та Оксаною Савчук.

За даними Міністерства внутрішніх справ України, у 2024 році в Україні сталося 25 781 дорожньо-транспортних пригод (ДТП) з потерпілими, унаслідок яких загинуло 3 202 особи і травмовано 32 023 людини – це зростання на 5-9% порівняно з 2023 роком. Серед основних причин – перевищення швидкості (39,4% аварій з тяжкими наслідками), порушення правил маневрування, проїзд перехресть і пішохідних переходів, а також керування в стані сп’яніння (1 000 таких інцидентів, що призвели до 110 смертей і 1 302 травм). Особливо тривожна ситуація з дітьми: 4 563 аварії з їхньою участю забрали життя 180 малюків і травмували 5 225. Пішоходи також у зоні ризику – 6 877 аварій, 983 загиблих і 6 357 поранених. Ці “хронічні” порушення, які нинішні штрафи не завжди стримують, підкреслюють необхідність нових підходів.

Автори законопроєкту наголошують у пояснювальній записці до нього: традиційні штрафи – це реактивний інструмент, а штрафні бали мають стати проактивним, мотивуючи водіїв до обережності заздалегідь. Система не замінить грошові санкції, а доповнить їх, фокусуючись на поведінці “ризикованих” водіїв. Як сказав нардеп Крейденко: “Ми маємо створити таку систему, яка не лише карає, а й виховує відповідальну поведінку на дорогах. Упровадження штрафних балів – це крок до європейських стандартів безпеки”.

Законопроєкт №14133 вносить зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). У разі ухвалення норми набудуть чинності через 30 днів після опублікування. Реалізація не вимагатиме додаткових витрат із державного чи місцевих бюджетів – облік балів інтегрують в наявні ресурси Міністерства внутрішніх справ (МВС). Кабмін зобов’язаний в місячний строк адаптувати підзаконні акти. Дані про бали фіксуватимуться в Реєстрі адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху та відображатимуться на порталі “Дія”, що забезпечить прозорість для громадян.

Попередній досвід України зі штрафними балами для водіїв

Україна вже мала досвід із штрафними балами, але він виявився невдалим. 14 липня 2015 року Верховна Рада ухвалила Закон №596-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху”. Цей акт додав до КУпАП статтю 27-1, яка запроваджувала “запас” у 150 балів на рік для кожного водія. За порушення ПДР бали списувалися: від 10 за дрібниці (наприклад, неправильне паркування) до 150 за тяжкі порушення (керування в стані сп’яніння). Якщо запас вичерпувався (до 0 балів), права тимчасово призупиняли.

Система діяла до 2020 року, а потім її скасували. Причини неефективності були комплексними, експерти узагальнили їх так: “Система штрафних балів, запроваджена Законом № 596-VIII від 14.07.2015, не лише не сприяє дотриманню учасниками дорожнього руху встановлених правил, а навпаки, створює почуття безкарності та спонукає до наступних порушень. Механізм передбачає нарахування 150 балів на рік, списання за порушення, але на практиці призводить до уникнення відповідальності через оскарження постанов та неповне фіксування в реєстрі.”

Новий законопроєкт усуває ці недоліки: переходить до реального нарахування (накопичення, а не списання), автоматизованого реєстру та жорстких порогів.

Міжнародний досвід: на Заході штрафні бали давно є нормою

Штрафні бали за порушення водіїв – розповсюджена практика в Європі. Наприклад, у Франції базовий “капітал” становить 12 балів, які зменшуються за порушення, а відновити їх можна автоматично з часом або пройшовши курс з безпеки руху.

У Великій Британії є подібна практика, її називають Еndorsements. Якщо за 3 роки назбирати 12 і більше штрафних балів, це загрожує відстороненням від керування. Перевірити свої бали можна онлайн на сайті уряду.

У Німеччині ведеться “реєстр придатності до керування”. Бали нараховують лише за порушення, що стосуються безпеки (за кожне – 1, 2 або 3). Є порогові “щаблі”: на 4-5 балів – офіційне застереження, на 6-7 – попередження, а при досягненні 8 – позбавлення права керування. Частково зменшити ризики можна, добровільно пройшовши семінар безпечного керування (дає мінус 1 бал).

В Іспанії кожен водій стартує зі “скарбничкою” балів: зазвичай 12, але новачки починають з 8, далі бали втрачаються за порушення.

Подібну практику хочуть застосувати й в Україні.

Що пропонує законопроєкт про штрафні бали для водіїв

Документ пропонує впровадження накопичувальної системи: бали нараховують за кожне порушення (від 1 до 5 балів залежно від тяжкості), обчислюють за останні 365 днів, і вони анулюються автоматично через рік із дня нарахування. Окрім нарахування балів також стягується штраф.

Ключові пороги наслідків нарахування балів для водія (стаття 27-2):

  • 15 балів і більше – для водіїв зі стажем понад 1 рік передбачає тимчасове зупинення дії посвідчення водія.
  • 10 балів і більше – теж саме для новачків, яким права видані менше року тому.

Штрафні бали нараховуються у кількості:

1 бал (дрібні порушення):

  • Ст. 121 ч. 3: Керування транспортним засобом, що потребує техконтролю, але не пройшов його вчасно.
  • Ст. 121 ч. 5: Порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами.
  • Ст. 121 ч. 6: Керування транспортним засобом з незареєстрованими або з неправильними/нечитабельними номерними знаками.
  • Ст. 121 ч. 8: Керування транспортним засобом з дрібними технічними несправностями, що порушують правила експлуатації.
  • Ст. 121 ч. 10: Порушення правил перевезення дітей.
  • Ст. 121-1: Експлуатація водіями транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах.
  • Ст. 121-2 ч. 2: Порушення правил зупинки для посадки/висадки пасажирів у маршрутних таксі.
  • Ст. 121-3 ч. 1: Порушення вимог законодавства щодо використання номерних знаків транспортних засобів.
  • Ст. 122 ч. 7: Зупинка чи стоянка на місцях, зарезервованих для електромобілів, з перешкодою для них.

2 бали (помірні порушення):

  • Ст. 121 ч. 1: Керування транспортним засобом із несправними гальмами, кермом, світлом чи з переобладнанням, що заборонено правилами.
  • Ст. 121 ч. 7: Повторне протягом року керування незареєстрованим транспортним засобом.
  • Ст. 121 ч. 11: Повторне порушення порядку перевезення дітей.
  • Ст. 121-2 ч. 1: Перевезення пасажирів понад норму в маршрутних таксі.
  • Ст. 121-3 ч. 2: Керування або експлуатація транспортного засобу з незаконно встановленими номерними знаками Збройних Сил України, правоохоронних органів.
  • Ст. 122 ч. 1: Перевищення швидкості понад 20 км/год, порушення знаків, розмітки, дистанції чи проїзду пішохідних переходів.
  • Ст. 122 ч. 2: Порушення правил проїзду перехресть, обгону, сигналів, дистанції чи користування телефоном під час руху.
  • Ст. 122 ч. 6: Зупинка чи стоянка на місцях для інвалідів із перешкодою для них або неправомірне використання знаку “Водій з інвалідністю”.
  • Ст. 122-5: Неправомірне встановлення або використання спеціальних світлових/звукових сигнальних пристроїв.
  • Ст. 123 ч. 1: Порушення правил проїзду через залізничний переїзд.

3 бали (серйозні порушення):

  • Ст. 121 ч. 2: Керування водієм ТЗ з несправностями, який використовується для послуг з перевезення пасажирів.
  • Ст. 122 ч. 3: Ненадання переваги спецтранспорту чи маршруткам, або порушення зупинок/стоянок, що створюють перешкоди.

4 бали (грубі порушення):

  • Ст. 124: Порушення ПДР, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу чи дорожньої інфраструктури.
  • Ст. 124-1: Ненадання транспортного засобу поліції чи медикам у невідкладних випадках.
  • Ст. 126 ч. 1: Керування без пред’явлення посвідчення водія, реєстраційних документів чи страховки.
  • Ст. 126 ч. 2: Керування без права керування або передача керма особі без такого права.

5 балів (найнебезпечніші порушення):

  • Ст. 122 ч. 4: Перевищення швидкості понад 50 км/год.
  • Ст. 122 ч. 5: Порушення ПДР, що створило аварійну ситуацію та примусило інших різко маневрувати.
  • Ст. 122-4: Залишення місця ДТП.
  • Ст. 123 ч. 2: В’їзд на залізничний переїзд у випадках, коли рух через переїзд заборонений.

Цікаво, що в законопроєкті не фігурує стаття 130 КУпАП про керування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. Це пов’язано з тим, що за дане правопорушення передбачено позбавлення прав, тому і система балів зайва.

Автори законопроєкту прогнозують: дисципліна на дорогах зросте, профілактика повторних порушень повинна дати ефект. Це може посилити довіру до поліції, сформувати культуру відповідальності та зберегти життя.

Також зазначимо, що законопроєкт №14133 – не перший про штрафні бали. Майже ідентичний документ №6502 “завис” у Верховній Раді з січня 2022 року. Відмінність у тому, що він передбачав максимальне нарахування 12 балів. З огляду на це виникає питання: а чи не спонукатиме №14133 доля його попередника?

Альтернативні законопроєкти щодо ПДД

Також у Раді зареєстровані кілька альтернативних (паралельних) ініціатив, спрямованих на підвищення безпеки дорожнього руху. Ці документи фокусуються на різних аспектах: від посилення фінансових санкцій до технічних обмежень. Вони доповнюють один одного, але відрізняються акцентами – від превентивних до каральних заходів.

Законопроєкт №13314, зареєстрований у травні 2025 року автором Володимиром Крейденком, пропонує скасувати поточний поріг перевищення швидкості на 20 км/год і ввести нову статтю 122-6 КУпАП з градацією штрафів в залежності від ситуації. Якщо порушення створить аварійну обстановку, передбачено позбавлення права керування. Ініціатива мотивована застарілою фіксацією штрафу в 340 грн і статистикою, де перевищення швидкості – головна причина смертельних ДТП. Але документ так і залишається на стадії розгляду.

Законопроєкт №12172 запроваджує прогресивну систему покарань за повторні порушення ст. 122 КУпАП, зокрема ненадання переваги пішоходам, проїзд на червоний сигнал чи обгін. За кожне порушення збільшується штраф. Це усуває прогалини у чинному законодавстві, де повторні правопорушення не посилювали відповідальність; проєкт не конфліктує з ініціативами про швидкість і очікує розгляду в комітеті ВРУ.

Законопроєкт №8155, зареєстрований три роки тому на тлі масованих обстрілів енергетики, зобов’язує посадовців, відповідальних за будівництво доріг та споруд, забезпечувати працівників світловідбивними елементами (стрічками, жилетами), а пішоходів – носити їх у темну пору чи за поганої видимості. Документ має висновок транспортного комітету ВРУ, але у сесійній залі так і не розглянутий.

Законопроєкт №8369 від 2023 року уточнює вимоги ПДР щодо шин, залежних від погодних умов, установлюючи сезонність: з 1 листопада по 31 березня ТЗ повинні мати зимові чи всесезонні шини на всіх колесах. Ініціатива заповнює прогалину в законодавстві, де час заміни гуми не фіксовано, і включена до порядку денного нинішньої сесії ВРУ для опрацювання в комітеті.

Законопроєкт №9564, зареєстрований у серпні 2023 року (автор – Давид Арахамія), вводить нову статтю за керування ТЗ з перевищенням допустимого шуму. Мотивація – гучні машини і мотоцикли імітують звук БПЛА, відволікаючи ЗСУ та правоохоронців, хоч норми шуму базуються на санітарних правилах для житлових зон; документ опрацьовується у комітеті ВРУ і не рухається.

Законопроєкт №9642 від серпня 2023 року додає нову статтю про навмисне дрифтування (занесення осі ТЗ на максимальній швидкості). Також “зависнув”.

Як бачимо, жоден із цих законопроєктів так і не ухвалені. Чи стане №14133 переломним моментом, як сподіваються автори, чи повторить долю заморожених попередників на кшталт №6502? Відповідь залежить від політичної волі Верховної Ради та готовності МВС до швидкої імплементації. Якщо закон ухвалять, Україна отримає шанс знизити аварійність, сформувати культуру обережності та зберегти сотні життів.

Подібні

У Нацбанку не змогли пояснити невідповідність пакування грошей, виявлених під час спецоперації “Мідас”

Банкам до кінця війни заборонено видавати такі обсяги коштів

НАБУ оприлюднило деталі підготовки і перебігу операції “Мідас”: з чого все почалося

Фігуранти вживали надзвичайних заходів конспірації та контрспостереження

У ДПСУ заявили, що Міндіч виїхав за кордон на законних підставах

Також наголошується, що стосовно нього не встановлювалося жодних обмежень

“У БЕБ ще не вирішене питання з бронюванням. Це впливає на добір працівників”, – Цивінський

Директор бюро уточнив, що в БЕБ є тільки часткове бронювання