Сьогодні, 1 липня, Міністерство закордонних справ України запустило пілотний проєкт цифрового нотаріату в 40 посольствах і консульствах світу.
Про це повідомив міністра закордонних справ України Андрій Сибіга.
“Продовжуємо реформу консульських послуг МЗС. Ми постійно працюємо над їх цифровізацією, вдосконаленням та спрощенням доступу. Моє завдання для нашої команди дуже зрозуміле: громадяни за кордоном мають відчувати опіку, турботу та повагу своєї держави”, – зазначив він.
Так, послуга автоматизованої системи нотаріальних послуг МЗС дозволить зекономить час та гроші, а також розвантажити українських консулів. Суть нововведення полягає у тому, що всі процедури подачі та обробки документів тепер можна зробити онлайн. Завершальним етапом стане короткий візит, щоб лише забрати вже готовий документ.
“Раніше потрібно було прийти особисто та подати всі необхідні документи в паперовому вигляді. Тобто написати заяву власноруч та повідомити, які саме повноваження громадянин України збирається передати іншій особі. Зокрема, узгодити з консулом текст необхідної довіреності та оплатити консульський збір. А потім очікувати на друк довіреності консулом та її отримання у другій половині дня. Інколи, у разі відсутності якогось документа або невпевненості у тому, який саме текст довіреності підійде для подальшого використання, громадянину доводилося відвідувати дипломатичну установу ще раз в інший день. Все це забирало час, кошти та відповідно ресурси”, – додав він.
Відтепер, із запуском цифрового нотаріату, українець в зручний час через систему “е-Консул” може подати онлайн-заяву. А також завантажити зразок необхідної довіреності чи нотаріальної заяви, а згодом підвантажаться усі необхідні документи. Система підказує, які документи мають бути подані для вчинення тієї чи іншої дії. Консульська посадова особа опрацьовує подану інформацію та надає згоду на оформлення нотаріального документа.
У разі виявлення якихось невідповідностей, заявнику надсилається повідомлення з конкретними рекомендаціями щодо їх усунення. Система формує нотаріальний документ та надсилає повідомлення про готовність його посвідчити та необхідність оплатити консульський збір.
Сибіга наголосив, що все це відбувається без фізичної присутності заявника. Адже подані ним дані та сформований нотаріальний документ зберігаються в системі. Людині залишається записатися в електронну чергу на отримання готового документа, прибути до дипломатичної установи у визначений час, особисто підписати документ та, після внесення консулом інформації до реєстру нотаріальних дій, отримати оформлений документ.
“Відсьогодні громадяни України вже мають доступ до цього пілотного проєкту з автоматизації нотаріальних послуг в Австралії, Алжирі, Анголі, Аргентині, Ботсвані, В’єтнамі, Гані, Ефіопії, Індії, Індонезії, Катарі, Кенії, КНР, генконсульствах у Гуанчжоу та Шанхаї, посольствах в Конго, Кореї, Кот-д’Івуарі, Кубі, Кувейті, Латвії, Малайзії, Марокко, Мексиці, Мозамбіку, ОАЕ, Омані, ПАР, Перу, Руанді, Саудівській Аравії, Сенегалі, Сінгапурі, Таїланді, Тунісі, Чилі, Японії, генконсульствах в Мілані, Гамбурзі та Гданську. Всі циркуляри та інструкції розіслані, тож користуйтеся вже відсьогодні”, – наголосив Сибіга.
Детальна інформація та відповіді на розповсюджені питання будуть доступні на ресурсах дипустанов та Департаменту консульської служби МЗС. Після оцінки результатів пілотного етапу в українське відомство планує невдовзі розширити його на інші дипломатичні та консульські установи України за кордоном.
Нагадаємо, у травні в МЗС України оголосили про відновлення надання консульських послуг за кордоном для чоловіків призовного віку. Проте вони мають надати військово-обліковий документ.