З 1 листопада 2025 року в Україні набуває чинності новий порядок оформлення відстрочок від мобілізації для військовозобов’язаних.
Про це повідомляє Міноборони.
Оновлення покликані спростити процедуру оформлення відстрочок через цифровізацію, що дозволить ліквідувати черги та знизити корупційну складову. Документом передбачено автоматичне продовження частини відстрочок, перехід на цифрову форму подачі заяв та перенесення паперового документообігу до ЦНАП.
Що змінюється з 1 листопада:
Відтепер відстрочки, які можливо підтвердити через державні реєстри або незмінні дані, продовжуватимуться автоматично. Для цього не потрібно буде подавати заяви, довідки чи відвідувати ТЦК.
Відстрочки автоматично продовжуються для таких категорій:
- людей з інвалідністю;
- тимчасово непридатних за висновком ВЛК;
- батьків трьох і більше дітей;
- батьків дітей з інвалідністю;
- чоловіка/дружини особи з інвалідністю I–II групи;
- осіб, які здійснюють догляд за батьками з інвалідністю;
- одиноких батьків, якщо другий із подружжя служить;
- студентів, інтернів, докторантів;
- науково-педагогічних працівників (0,75 ставки і більше);
- родичів загиблих/зниклих;
- людей, звільнених із полону, та інших категорій, визначених постановою.
Як подавати документи у ЦНАП
З 1 листопада для тих, хто не може скористатися застосунком “Резерв+” або чия підстава для відстрочки ще не цифровізована, заяви та документи прийматимуть Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП), а не ТЦК.
ЦНАП виконує функцію прийому та сканування документів. Адміністратор вносить дані в електронну систему через Портал “Дія” (згідно з повідомленнями Мінцифри та КМУ).
Попри зміну місця прийому, рішення про надання відстрочки, як і раніше, ухвалює Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП).
Як змінюється “паперовий” документообіг
Паперова довідка про відстрочку з мокрою печаткою замінюється на електронний військово-обліковий документ або роздруківку. Надалі підтвердженням факту наявності відстрочки від мобілізації буде відповідний розділ у документі в “Резерв+”.
Отримати файл для друку відстрочки можна:
- у застосунку “Резерв+”;
- на порталі “Дія”;
- за потреби – звернутися за роздруківкою військового документа до ТЦК та СП (або ЦНАП, якщо йдеться саме про документ з відстрочкою).
В разі звернення до ТЦК з документами на відстрочку після 1 листопада, працівники відмовлятимуть у прийманні документів та порадять скористатись “Резерв+” або завітати до ЦНАП.
Як дізнатись про автоматичне продовження відстрочки
- Ті, в кого є “Резерв+”, до кінця жовтня отримають сповіщення, що їхню відстрочку буде автоматично продовжено з 5 листопада (дня продовження мобілізації).
- Як тільки відстрочка автоматично продовжиться – “Резерв+” надішле сповіщення та запропонує оновити документ.
- Чатбот підтримки також міститиме розділ, який роз’яснить, які відстрочки будуть продовжені, які ні, чому, і що робити далі.
Хто може оформити відстрочку онлайн
Через застосунок уже можна оформити відстрочку для 9 категорій, зокрема:
- людей з інвалідністю,
- тимчасово непридатних,
- батьків багатодітних родин,
- студентів,
- науковців,
- батьків дітей військовослужбовців тощо.
Невдовзі онлайн-доступ до оформлення відстрочок розширять ще на дві категорії громадян: тих, хто доглядає за батьками з інвалідністю, та одиноких батьків.
Нагадаємо, від початку року ТЦК відкрили понад 47 тис. проваджень щодо порушень правил військового обліку: щомісяця – понад 4,5 тис. нових.
Також народна депутатка Галина Янченко розповіла, що в Україні півтора мільйони чоловіків призовного віку не оновили дані, це означає, що вони всі у розшуку ТЦК.






