Народний депутат України від фракції “Європейська солідарність” Микола Княжицький виявив чотири загрози у законопроєкті президента №10425 про множинне громадянство. Ключова відмінність цього законопроєкту від чинного закону – можливість спрощеного прийняття в громадянство і набуття громадянства.
Про це він написав на своїй сторінці у соцмережі Facebook.
“Отже, що Володимир Зеленський планує робити з громадянством. Ось аналіз “Про деякі питання у сфері міграції щодо підстав і порядку набуття та припинення громадянства України”. Ключова відмінність цього законопроєкту від чинного закону – можливість спрощеного прийняття в громадянство і набуття громадянства”, – розпочав він.
Наприклад, громадяни країн ЄС, Великобританії, США, Канади, Австралії та Японії можуть набувати громадянство лише на підставі декларації про визнання себе громадянином України. Обов’язок припинити громадянство іншої країни на них не поширюється (якщо вони одночасно не є громадянами РФ). Тому тут Княжицький виділив кілька моментів, на які варто звернути увагу.
По-перше, з того, як сформульована норма статті 17 законопроєкту щодо спрощеного набуття громадянства виходить, де окрім декларації про визнання себе громадянином України інші документи не подаються. В інших статтях додається, що він має подати зобов’язання щодо складання іспитів на рівень володіння мовою, та з основ Конституції та історії України впродовж трьох років. Тобто не потрібні жодні бодай мінімальні зв’язки з Україною – людина може все життя жити десь в Хорватії, але одночасно стати громадянином України.
“Перший очевидний ризик: неконтрольоване отримання громадянства. Наприклад, це може вплинути на вибори влади. По суті ми всіх громадян ЄС, США, Канади тощо запрошуємо стати громадянами України. Для цього навіть не треба коли-небудь жити або народитися тут. Відтак, вибори парламенту або президента зможуть здійснювати люди, які ніколи в Україні не жили, але стали громадянами у спрощеному порядку. Також можна врахувати, що кількість таких громадян за межами України може перевищувати в рази більше самих українців”, – пояснив він.
По-друге, запровадження такого підходу до спрощеного набуття громадянства по суті дискримінує тих, хто мешкає в інших країнах, переконаний Княжицький. Мовляв, а “громадяни Ізраїлю,Мексики, Кореї або Нової Зеландії – чим вони гірші за громадян Угорщини?”.
“Також варто зазначити що підхід, коли громадянин України може мати друге громадянство іншої країни, якщо це країна ЄС, суперечить Конституції. Конституція передбачає, що в Україні існує “єдине громадянство”. І всюди в тексті Конституції термін “єдиний” розуміється як “один і не може бути більше”. Наприклад, “єдиним органом законодавчої влади є Верховна Рада України” (стаття 75) означає, що орган, який уповноважений приймати закони, у нас один – це Верховна Рада, і не може бути більше”, – продовжив нардеп.
У новому законопроєкті повторюється визначення з чинного закону, що таке “єдине громадянство”: громадянство України яке виключає можливість існування громадянства адміністративно-територіальних одиниць. Тобто, за словами Княжицького, з такого підходу виходить, що не може бути громадянства Львівської або Харківської області.
“Якщо продовжувати логіку, запропоновану президентом, то в принципі не виключено що у нас може бути й “множинність органів законодавчої влади”. Адже те, що Верховна Рада за Конституцією є “єдиним органом законодавчої влади” означатиме, що Верховна Рада єдина, і не може бути Верховної Ради партії “Слуга народу” або “ОПЗЖ”. Однак якщо ми залишаємо саме таке визначення “єдиного громадянства”, то тим самим допускаємо існування подвійного, потрійного і так далі громадянства.
Зрозуміло, що це нісенітниця. Але саме через те, що це нісенітниця, Конституційний Суд скоріш за все і визнає неконституційним цей закон”, – продовжив він.
За словами Княжицького, якщо допускати те, що людина може мати не лише громадянство України, а й інших країн, то законопроєкт містить цілий ряд неконституційних норм. Передусім, це стосується введення додаткового цензу “відсутність громадянства інших країн” для тих, хто претендує на державні посади.
“Висновок: замість бажання змінити законодавство в рамках Конституції та професійно працювати над ним, Офіс президента вдається до чергового політичного піару. Реанімує тему, яка вже давно обговорювалася. Разом з тим, чи є практична потреба в таких змінах? Очевидно ні, оскільки з 2021 року під час війни це питання більше не піднімалося”, – наголосив Княжицький.
Нагадаємо, президент України Володимир Зеленський пропонує запровадити інститут множинного громадянства. За його словами, це “дасть змогу мати наше громадянство усім етнічним українцям та їхнім нащадкам із різних країн світу, окрім РФ”.
Читайте також: Кулеба вважає, що множинне громадянство – це майбутнє України та українства