Нещодавно Кабінет міністрів України ухвалив розпорядження №1191-р, яким передав 23 мільярди гривень на закупівлю снарядів від Агентства оборонних закупівель до Державної прикордонної служби. На фоні поширення різної інформації в ЗМІ у ДПСУ спростували шість міфів про делегування повноважень для закупівлі товарів оборонного призначення.
Про це повідомляють у Держприкордонслужбі.
“Розголосу в суспільстві набула тема чергової урядової ініціативи. Значну увагу до неї приділяють представники антикорупційної спільноти, народні депутати, різні верстви населення, а також вона широко тиражується в медіа та соціальних мережах. Тож вкотре звертаємо увагу: Державна прикордонна служба України є невід’ємною частиною Сил оборони України, яка діє в межах норм чинного законодавства та виключно в інтересах держави і українських захисників, які нищать ворога на лінії фронту”, – йдеться у повідомленні.
Міф перший: “У прикордонників немає права подібних закупівель. Це “одноразова” афера та загроза обороноздатності держави”. Однак насправді ДПСУ має сертифікат розпорядника коштів другого рівня на закупівлю озброєння та військової техніки. Зокрема, досвід закупівель та довіру серед постачальників озброєння.
Міф другий: “Все робиться в обхід Міністерства оборони та дуже дорого”. Насправді ж не в обхід та, як пояснюють прикордонники, за максимально найнижчими ціновими пропозиціями. Адже ДПСУ постійно проводить закупівлі для забезпечення своїх підрозділів, оскільки не отримує постачання з інших напрямків, а також готова долучатися для забезпечення боєприпасами Сил оборони України у разі відповідного рішення.
Міф третій: “Прикордонники не мають досвіду освоїти такий обсяг фінансування”. Однак насправді це не так. Свідченням цього є відповідні укладені контракти для потреб ДПСУ, а також два рішення КМУ в 2024 році про делегування повноважень на відповідні закупівлі для потреб Сил оборони на 5,8 мільярда гривень та 31,1 мільярда гривень. Перед прийняттям рішення про закупівлю представники ДПСУ виїжджають на інспекцію залучаючи, зокрема представників ЗСУ.
Міф четвертий: “Гроші хочуть вивести на закордонну “прокладку”. Насправді ж фірма-посередник, яка надала пропозиції, сертифікована в НАТО та має багаторічний досвід роботи на ринку. Тому нині немає жодних невиконаних контрактів з ДПСУ чи затримки в доставленні товарів.
Міф п’ятий: “Фірма посередник не має експортної ліцензії”. Однак прикордонники наголошують, що кожен контракт на передачу озброєння та військової техніки передбачає отримання експортної ліцензії відповідних державних органів в країнах експортерах. А кожна експортна ліцензія передається до служби експортного контролю України, яка щорічно звітує перед Міжнародним органом контролю.Одна з умов для отримання експортної ліцензії є наявність підписаного контракту та сертифікату кінцевого споживача.
Міф шостий: “У прикордонників навіть немає відповідного озброєння, щоб бути експертами в типах боєприпасів”. Утім, це хибні твердження про відсутність у прикордонників відповідного озброєння. Адже нині підрозділи ДПСУ забезпечені мінометами всіх калібрів, ствольною артилерією різних калібрів, реактивними системами залпового вогню та іншими сучасними засобами ураження. Вони надійшли на озброєння підрозділів відомства, зокрема в рамках закупок за контрактами, які уклали для потреб відомства.
Нагадаємо, впродовж січня-липня 2024 року з держбюджету на сектор безпеки та оборони було спрямовано 1 трлн грн. Зокрема в липні – 161,6 млрд грн.