Народна депутатка, заступниця голови Тимчасової спеціальної комісії з питань захисту прав інвесторів Лариса Білозір (група “Довіра”) вважає ухвалені Радою в першому читанні зміни до закону про адмінпроцедуру революційними.
Про це повідомляє телеканал “Рада”.
“Це революційний закон. Це така тиха революція у відносинах держави з громадянами і з нашим бізнесом. Насправді у нас така традиція трохи радянська, коли негативні рішення щодо бізнесу або громадян не обгрунтовуються. Тепер згідно з законом про адмінпроцедуру ти можеш як громадянин, чи бізнес, до того, як ти підеш у суд, можеш оскаржити негативне рішення щодо, наприклад, соцвиплат, щодо перегляду пенсії у сторону зменшення, щодо невидачі ліцензії або дозволу бізнесу. Ти можеш іти в ту структуру – міністерство, орган місцевого самоврядування, митниця або податкова, – і оскаржувати рішення. Цей орган має створити комісію, розглянути, відповісти, дати доступ до документів”, – зазначила Білозір.
Вона по пунктам назвала зміни та трансформації відносин між державою, громадянами та бізнесом:
- Громадяни та бізнес тепер можуть оскаржувати негативні рішення до суду перед використанням інших засобів, що створює новий рівень захисту прав.
- Закон передбачає обов’язковий обмін інформацією між державними органами, спрощуючи процеси для громадян та бізнесу, уникнення зайвих витрат часу та зусиль.
- Закон виступає як важливий інструмент антикорупційної боротьби, обмежуючи можливість чиновників приймати необґрунтовані рішення та вимагати обґрунтувань для своїх вчинків.
“Якщо ми вже хочемо жити по європейським законам і принципам, ми не можемо зі своїм “статутом” заходити в Європейський Союз. Ми маємо діяти, як діє цивілізований світ. А це ціла філософія. Це в ДНК європейських країн”, – зазначила Білозір.
Що передбачає Закон “Про адміністративну процедуру”
Всі нюанси описав Finanse.ua.
Для громадян та бізнесу:
- Право звертатися до різних органів влади за загальною процедурою, незалежно від запитуваної послуги.
- Право бути вислуханим у разі загрози прийняття негативного (відмовного) рішення: законом передбачено можливість подати додаткові пояснення, документи чи інші докази, уточнити інформацію.
- Право на участь у розгляді справи у разі можливого негативного рішення щодо неї.
- Залучення заінтересованих осіб, законні інтереси яких зачіпаються в межах адмінпровадження. Справи розглядатимуть за принципом «жодних рішень без вас про вас».
- Доступ учасників провадження до матеріалів справи (крім відомостей, які захищені законом).
- Можливість усунення недоліків заяви зі збереженням первинної дати її подання.
Для державних органів:
- Більш ефективний спосіб адміністративного оскарження: можливість досудового врегулювання справи завдяки колегіальному розгляду скарг (у тому числі із можливістю залучення громадськості).
- Врегулювання механiзмiв вiдкликання або визнання недійсним рiшення, в тому числі щодо видачі дозволів, тощо.
- Можливість уникнути конфлікту інтересів у діяльності посадових осіб. Передбачені механізми відводу та самовідводу.
- Обов’язок виправити свої помилки. Адміністративний орган, який допустив помилку і виявив це, повинен виправити її, не чекаючи надходження скарги чи позову.
- Самостійний збір відомостей та інформації. Адмінорган не може вимагати від особи надати документи та інформацію, якими володіє він сам або інші органи влади.
- Обов’язкове обґрунтування негативного рішення. У разі відмови у задоволенні заяви або прийняття іншого відмовного рішення, адмінорган зобов’язаний аргументувати мотиви такої вiдмови, обтяження та пояснити порядок його оскарження.
- Зменшення бюрократії. Відомості, які вже є у державних реєстрах, будуть отримуватись у процесі міжвідомчої взаємодії без зайвих довідок.