Фрегат "Адмірал Ессен"
Фото: Сайт Чорноморського флоту РФ

Попри санкції щодня російські танкери перевозять через Балтійське море нафту на мільярди доларів. 

Про це повідомляє LRT.

Відомо, що працювати “тіньовому флоту” Росії допомагають компанії з Литви, Латвії та Естонії. Йдеться про танкер “Rina”, який заправляє паливом інші судна, що проходять через датські протоки. Цей водний шлях з’єднує Балтійське і Північне моря – в середньому щодня ним проходить близько 200 суден. Серед них є і танкери з російського “тіньового флоту”.

Країни Балтії

“Rina” заправляв нафтовий танкер під назвою “Blue”, здатний перевозити до 1 000 000 барелів нафти, який прямував до Приморська, одного з головних російських терміналів з експорту нафти. А пізніше нафтовий танкер заправлявся іншим бункерним танкером, “Zircone”, який, як і “Bluе”, належить литовській компанії Fast Bunkering. Розслідування LRT виявило, що з червня 2024 року по березень 2025 року “Rina” і “Zircone” провели 286 операцій з перекачування палива з судна на судно, заправивши 177 нафтових танкерів. З них щонайменше 159 побували в російських портах незадовго до або після цих операцій”, – йдеться у повідомленні.

Міжнародні санкції допускають винятки для суден, що транспортують російську нафту, до них застосовуються суворі правові умови. Йдеться не тільки про перевірку того, чи відповідає нафтова продукція ціновим обмеженням G7+, але й того, чи не має танкер ознак “тіньового флоту”. Зокрема, це відсутність дійсного страхування, співпраця з суб’єктами, що підпадають під санкції, або порушення процедур морської безпеки.

Попри ці правила, 21 березня “Rina” провела перевалку в відкритому морі з відомим танкером тіньового флоту “Fotuo” в порту Скаген. Наступного дня його також заправив “Zircone”. А протягом дев’яти місяців обидва судна здійснили ще дві перевалки в відкритому морі з “Fotuo”. Так, у травні його додали до списку санкцій ЄС і Великої Британії через високоризикові практики судноплавства. Попри посилення зусиль Євросоюзу щодо боротьби з російським тіньовим флотом, “Rina” і “Zircone” продовжують безперешкодно постачати паливо цим танкерам, що дозволяє мережі лише процвітати.

“Розслідування показало, що компанія Tintrade, яка належить Fast Bunkering, мала контракт з білоруською фірмою ННК, пов’язаною з підсанкційним олігархом. Нафтопродукти ННК імпортувалися в ЄС з використанням підроблених митних кодів і згодом транзитом проходили через порти Естонії та Латвії. А в 2023 році естонська влада розпочала розслідування щодо однієї з компаній Fast Bunkering, NT Bunkering, за підозрою в наданні підроблених документів, в яких російське паливо було позначено як казахське. За словами власника Fast Bunkering, його судна були продані латвійській компанії Welton Enterprises SIA. Проте вже до першої половини 2024 року всі три судна були знову продані – цього разу дубайській компанії FB Trade”, – додали у LRT.

Прихистком став Дубай

Також зазначається, що після вторгнення РФ в Україну Дубай став притулком для російських компаній, які прагнуть працювати на ринку ЄС. Видання пише, що компанія FB Trade, що базується в Дубаї, майже не надає публічної інформації, але її логотип ідентичний логотипу Fast Bunkering.

За даними реєстру, компанія була зареєстрована громадянином Естонії – колишнім фахівцем латвійської компанії Fast Bunkering, який також заснував Fast Bunkering AS в Естонії. LRT наголошує, що естонська компанія є ще одним клоном – вона має таку саму назву, як і оригінальна латвійська компанія, і має таку саму кількість співробітників. Fast Bunkering AS, схоже, була створена виключно для того, щоб відвести діяльність компанії від оригінальної групи.

У серпні президент України Володимир Зеленський підписав указ про включення Fast Bunkering Holding Ltd до українського санкційного списку. Як відомо, нині кожен шостий танкер у світі зараз належить до “тіньового флоту” Росії – це становить близько 17% від їх загальної кількості.

Що відомо про тіньовий флот

“Тіньовий флот” РФ – це термін, що використовується для позначення великої групи танкерів та інших суден, які Росія використовує для обходу західних санкцій, зокрема цінової стелі на експорт нафти та нафтопродуктів, введеної країнами G7 та ЄС. Це ключовий механізм, який дозволяє Кремлю продовжувати фінансувати війну коштом продажу енергоносіїв.

За різними оцінками аналітиків, на початку 2025 року чисельність цього флоту зросла до 300-600 танкерів. За деякими даними, він може налічувати до 1000-1400 переважно застарілих суден. Станом на осінь, за оцінками, кожен шостий танкер на планеті (близько 17% діючих) належить до тіньового флоту РФ.

Тіньовий флот працює через схеми, спрямовані на приховування реальної ціни нафти, її походження та кінцевого отримувача. Часто використовуються старі танкери, які раніше були списані або продані, оскільки вони мають низьку ринкову вартість і втрата яких не є значною для власників.

Судна часто перереєстровуються в юрисдикціях, які не підтримують західні санкції, та страхуються компаніями, що не входять до санкційної коаліції. Це дозволяє їм ігнорувати обмеження. Тіньовий флот залишається однією з найбільших проблем для ефективності західних санкцій, оскільки дозволяє Росії продавати значні обсяги нафти вище встановленої цінової стелі, отримуючи доходи для військового бюджету.

Нагадаємо, у 2025 році “тіньовий флот” РФ налічує близько тисячі суден по всьому світу. Експерти вважають, що санкції лише виводять російські судна з-під контролю.

Подібні

Армія РФ п’ятьма КАБами атакували вугільні підприємства на Донеччині

Пошкоджені котельня, а також адміністративні та складські будівлі

У Чехії новий спікер парламенту наказав зняти з будівлі український прапор

Він відомий своїми антиукраїнськими настроями

ВАКС дав Насірову 6 років тюрми

Але він може уникнути відповідальності через сплив строку давності

Анджеліна Джолі приїхала у прифронтовий Херсон і встигла навіть відвідати ТЦК, – ЗМІ

Крім того, зірка побувала у пологовому і лікарні