Керівник Державної служби експортного контролю Олександр Павліченко досі не покараний за те, що чинив перешкоди ввезенню дронів для ЗСУ. Від “мавіків” на фронті залежить життя бійців.
Про це повідомила українська військова та громадська діячка, засновниця громадської організації “Центр підтримки аеророзвідки” Марія Берлінська.
Коли виникли проблеми з закупкою дронів для ЗСУ
Вона нагадала, що ДСЕК з кінця серпня-початку вересня визнала цивільний “Мавік” товаром подвійного призначення, після чого Польща почала вимагати в українських волонтерів на вивіз цих дронів додаткові документи.
“Тобто керівник ДСЕК Олександр Павліченко вистрілив нам, як країні, в ногу. В розпал війни один з топових чиновників створює прецедент для всього світу і каже – ми як держава офіційно вважаємо цей дрон подвійного призначення. Звісно західні країни, зокрема Польща звертають увагу на цей прецедент, після того, як воююча країна офіційно визнає що застосовує це ТПП закривати на це очі далі неможливо”, – зазначила Берлінська.
Які наслідки дій ДСЕК
Вона додала, що у січні вдалося скасувати рішення ДСЕК, але наслідки були тяжкі: на завезення партій дронів йшли місяці, тисячі дронів від різних волонтерських фондів, які намагались заїхати як цивільний товар, були арештовані по всій Польщі.
“Ми пішли переконувати польську сторону. І, повірте, це був не простий процес. Включилось кілька українських Міністрів, ми по максимуму включали свої неформальні зв’язки, щоб пояснити, які трагічні наслідки дає кожен день затримки, кожна доба без очей на фронті. Близько тижня тому вдалося отримати рішення”, – повідомила Берлінська.
Також, за її словами, виникла й інша проблема: китайський виробник “Мавіків” розіслав своїм дистриб’юторам в ЄС інформацію про скорочення лімітів.
“Тобто ми домовились з поляками, а китайці знизили ліміти в 10 разів. Наприклад якщо раніше на одного дистриб’ютора йшло 400 дронів, то тепер максимум 40. Це означає що волонтерам, навіть маючи гроші, потрібно буде знову 24/7, правдами і неправдами шукати дрони по всьому світу, просити, переконувати і переплачувати”, – підкреслила Берлінська. За її словами, Павліченко “дав Росії час”.
Які ще проблеми для ЗСУ створив ДСЕК
Вона додала, окрім того, що Павліченко створив проблемі з опорним, наймасовішим дроном тактичного рівня, є ще одні “результати”.
“Протягом року він контролював завезення всіх комплектуючих до БПЛА, антидрон рушниць та інших технологій. Без його дозволу не можливо було нічого завезти. За словами виробників, щоб завезти маленьку детальну – витрачалось по кілька місяців часу. Чому Державна служба експортного (!) контролю так активно хоче контролювати багатомільярдний імпорт (!) питання риторичне. Павліченко розказував нам всім що це вимоги західних партнерів, аж поки ми не пішли читати законодавство ЄС – вимога контролю є лише на хімічну, біологічну, ядерну і певні види важкої зброї”, – зазначила Берлінська і додала, що нещодавно вдалось вивести з під контролю Павліченка цей імпорт за допомогою постанови Кабміну.
Проте вона зазначила, що Павліченко подовжує очолювати ДСЕК.
“Ніяку відповідальність за тисячі загиблих і поранених людей за цей втрачений час він не поніс”, – додала Берлінська.
24 квітня Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Михайло Федоров повідомив про відправку 100 дронів-камікадзе на Бахмутський напрямок.
23 січня стало відомо, що Головнокомандувач ЗС України генерал Валерій Залужний ухвалив на Ставці створення ударних рот БПЛА. Вони стануть першими у світі. В Генштабі наголошують, що це необхідно для втілення низки ключових реформ та масштабування виробництва БпЛА аби забезпечити ними Сили оборони України.