Спецоперація “Павутина” стала однією з найуспішніших задумів СБУ, яка могла зірватися, коли один з російських водіїв вантажівок випадково виявив українські дрони на шляху до військового аеродрому в РФ.
Про це йдеться у закритій статті Wall Street Journal, яку цитує видання “NV”.
У цьому матеріалі надскладну місію, результатом якої стало ураження понад 40 літаків російської стратегічної авіації, названо “однією з найзухваліших таємних операцій у сучасній війні”.
Як усе починалося
СБУ створила спеціальні FPV-дрони з посиленою системою зв’язку та бойовим зарядом, який пропалював корпус літаків і вибухав всередині. WSJ уточнює, що кожен з-понад 100 квадрокоптерів з чотирма гвинтами “був розміром приблизно з велику обідню тарілку” і міг нести до 1,8 кілограма вибухівки.
Зазначається, що до аеродромів дрони доставили в будиночках з дахами, які відкривалися дистанційно завдяки спеціально спроєктованим замкам. Вони мали живлення від акумуляторів і сонячних панелей, що дозволяло підтримувати зв’язок з Україною та заряджати дрони.

“А щоб таємно перевезти в РФ дрони та будиночки, СБУ, яка зазвичай має боротися з контрабандою, тепер змінила роль і доправила свої вироби через кордон. Вона використовувала контрабандні схеми, зокрема скориставшись корупцією у російських митних органах. Дрони були розібрані на частини для подальшої збірки. Водночас будиночки мали документи, які хибно ідентифікували їхнє походження. Пілоти інтенсивно тренувалися, але до останнього не знали своєї цілі”, – зазначає видання.
Проте навіть пілоти-учасники спецоперації не знали усіх деталей. Тож витоку інформації запобігло те, що про все це знали лише декілька людей.
“Той, хто робив будиночки, не знав, що вони поїдуть під аеродроми. Так само і той, хто виготовляв дрони, не знав, що дрони полетять саме на ці літаки”, – розповів глава Служби безпеки України Василь Малюк.
Хто допомагав СБУ плести “Павутину”
Ключовими агентами СБУ в РФ, за даними WSJ стало подружжя з України – Артем та Катерина Тимофеєви – колишній діджей та його дружина тату-майстриня. Лише переконавшись у їхній лояльності, Служба безпеки України довірила подружжю перейти до фази збору дронів та будиночків на території Росії. При цьому під час повернення в РФ Тимофеєвим вже довелося пройти додаткову перевірку ФСБ, адже в їхніх російських паспортах місцем народження була вказана Україна. Утім, після тригодинного допиту їх таки пропустили.
“Повернувшись до Челябінська, 37-річний Тимофеєв створив логістичну компанію, орендувавши великий склад та офіс у промисловій частині міста. Він почав купувати вантажівки та наймати водіїв. Чоловік розмістив оголошення на російському вебсайті та провів співбесіди з 20 кандидатами. Водії мали бути надійними, але не допитливими, пройшовши не лише перевірку Тимофеєва, але й таємну перевірку СБУ”, – пояснює WSJ.
На орендованому складі подружжя годинами збирали 150 дронів та вісім будиночків для їх транспортування, керуючи інструкціями з України. Збірка дронів зайняла близько тижня, але будиночки були більшими, тому збирати їх було складніше.
За крок до викриття: як операція “Павутина” ледь не зірвалася
Спецоперацію планували на День перемоги – 9 травня, але водії пішли в запій. Видання пояснює це “російськими національними традиціями” – надмірним споживанням алкоголю протягом тривалого святкового періоду.
“Згодом п’ять вантажівок, які перевозили вісім будиночків, нарешті вирушили з Челябінська у кількаденну подорож в різних напрямках з 23 по 26 травня. Водії не знали про свій справжній вантаж. І саме тоді спецоперацію ледь не зірвав один з водіїв, який випадково знайшов дрони. Це сталося тоді, коли один з водіїв вже проїхав майже 300 кілометрів із запланованої дистанції у 3,2 тисячі кілометрів. Адже дах будиночка на його причепі з’їхав, через що стало видно дрони, заховані всередині. Тимофеєви спали вдома у Челябінську, коли їх телефонним дзвінком розбудив водій, шокований тим, що виявив дрони. На що той відповів: “Це якась маячня. Під дахом дрони. Що за чорт?”. Від такої події у подружжя зупинилося серце. Адже одне невірне слово і їхнє прикриття могло бути розкрите, а ФСБ миттєво б опинилася біля їхніх дверей”, – йдеться у статті WSJ.
Відомо, що Тимофеєв заспокоїв водія, пообіцявши уточнити деталі про “дивний вантаж”. Згодом він зателефонував своєму куратору від СБУ, який порадився з Малюком. І згодом глава СБУ “придумав досить правдоподібне пояснення: хатинки – це мисливські будиночки з дронами, які використовуються для відстеження тварин на великих територіях”. Така версія виглядала вірогідною, адже на дронах не було видно вибухівки, оскільки вона вмонтована у їхній корпус.
Водій повірив у цю версію і полагодив дах за допомогою місцевого тракториста. Проте саме в цей момент СБУ найбільше хвилювалися про провал операції. Проте цього не сталося.
WSJ вказує на те, що реалізувати операцію допомогло “природне небажання росіян ставити під сумнів команди свого керівництва”. Наприклад, російські водії допомагали подолати інші проблеми на маршруті, зокрема необхідність замінити вантажівку після того, як на одній із них поламався компресор. Утім, саме з цією заміненою вантажівкою згодом й виникла проблема: зв’язок із нею був нестабільним.
Фахівці СБУ “намагалися допомогти водієві налаштувати проводку всередині одного з будиночків, але вона, здавалося, не працювала”. А згодом він взагалі перестав відповідати на дзвінки. Утім, пізніше стало відомо, що щось спровокувало пожежу, яка призвела до вибуху хатинок та їхнього вантажу, вбивши водія. Чотири інші з п’яти вантажівок прибули до цілей успішно – вони дісталися малопомітних місць поблизу аеродромів, таких як заправки, щоб випустити дрони.
І лише 1 червня, в одній кімнаті поруч із пілотами, Малюк розкрив їм ціль місії – російський флот стратегічної авіації. Він показав карти та схеми літаків з позначеними на малюнках слабкими місцями, щоб пілоти знали, куди завдавати ударів. Зрештою прийшов час кульмінації спецоперації і пілоти зайняли свої місця. А за тисячі кілометрів від них дахи будиночків розсунулися і 117 дронів вилетіли в напрямку російських аеродромів. Пілоти управляли безпілотниками через монітори, а біля них інші учасники операції спостерігали за подіями. WSJ додає, що попри дискусії серед аналітиків, СБУ наполягає на коректності своїх підрахунків: 41 російський літак було пошкоджено, а щонайменше десяток знищено.
Що відомо про спецоперацію “Павутина”
Нагадаємо, 1 червня президент України Володимир Зеленський розповів деталі спецоперації “Павутина”. За його словами, операція планувалася півтора року.
Загалом в операції використали 117 дронів. Уражено 34% стратегічних носіїв крилатих ракет на базуванні аеродрому.
Також опубліковані перші супутникові знімки з аеродрому в РФ, де українські дрони спалили бомбардувальники. Відомо про шість знищених російських літаків.
Згодом голова СБУ Василь Малюк розповів нові деталі щодо організації і втілення спецоперації “Павутина”. Відомо, що початок операції планувався на 9 травня, але російські “учасники” понапивалися і довелося міняти план.
Читайте також: СБУ оприлюднила унікальні кадри спецоперації “Павутина”, де видно спалені російські літаки








