У Верховній Раді України триває дискусія щодо законопроєкту “Про цивільний оборот вогнепальної зброї”. Цей документ, ініційований групою народних депутатів на чолі з Ігорем Фрісом у червні 2021 року, пройшов перше читання в лютому 2022-го, але потім був заморожений.
Йдеться про документ №5708, який парламент включив до порядку денного, що може бути сигналом: законопроєкт все ж таки ухвалять.
Навіщо потрібен закон про зброю? Мета і актуальність
Конституція України (статті 3, 27) гарантує право на життя, здоров’я та самозахист, але на практиці це право реалізувати складно. Сьогодні обіг цивільної вогнепальної зброї регулюється не законом, а підзаконними актами МВС – постановами та наказами, які часто суперечать одне одному і базуються на радянському спадку. Головна мета законопроєкту – упорядкувати сферу згідно з європейськими стандартами.
Цей документ – не просто “дозвіл на пістолет”, а комплексне регулювання: від виробництва до зберігання, носіння та застосування. Законопроєкт закріплює права та обов’язки фізичних і юридичних осію, вводить Єдиний державний реєстр зброї, яким буде завідувати МВС, і адаптує норми до стандартів ЄС (Директива 2021/555) та ООН (Протокол проти незаконного обігу зброї). Головна ідея – дати законослухняним людям інструмент для активного захисту.
Що пропонує законопроєкт №5708
Ця ініціатива – перша спроба в Україні створити єдиний закон про цивільну вогнепальну зброю, який замінить всі чинні накази та постанови МВС. Ось його ключові положення:
Класифікація зброї і чіткі категорії з віковими обмеженнями
Зброя поділена на категорії, щоб уникнути плутанини. Кожна має свої правила доступу:
- Категорія A (автоматична зброя) – повністю заборонена для цивільних осіб. Це стосується будь-якої автоматичної вогнепальної зброї, де один натиск на спуск дає серію пострілів.
- Категорія B (травматична) – дозвіл для цивільних з 25 років. Це зброя спеціально сконструйована для гумових снарядів, без летальної сили.
- Категорія C (короткоствольна вогнепальна – пістолет) – дозвіл тільки з 30 років і тільки після 5 років безперервного законного володіння іншою зброєю. Це означає, що новачок не зможе одразу купити пістолет, спочатку треба набути досвіду.
- Категорія D (гладкоствольна мисливська) – доступна з 21 року. Підходить для полювання чи спорту, але з обмеженнями на набої.
- Категорія E (нарізна мисливська) – дозвіл з 25 років. Для полювання на велику дичину, з перевіркою на безпеку.
- Категорія I (колекційна) – з 18 років, але з особливими правилами: зберігати в сейфах, без носіння.
Ці категорії взяті з Директиви 2021/555, щоб забезпечити сумісність з ЄС. Для звичайного громадянина це спрощення у порівнянні з сучасної системою розподілу на підтипи зброї.
Єдине посвідчення та реєстр: від паперів до онлайн контролю
Щоб мати зброю, потрібно буде оформити єдине посвідчення власника, яке видаватиме поліція. Перше – на 2 роки (випробувальний період, щоб перевірити відповідальність). Далі – на 5 років.
Усе фіксується в Єдиному державному реєстрі МВС. Реєстр електронний, що, можна припустити, передбачатиме подальшу взаємодією з “Дією”.
Перевірки та навчання: хто може отримати зброю
Отримати посвідчення можна, якщо:
- Пройдете медогляд.
- Здасте курси поводження зі зброєю (програму затверджуватиме МВС, триватиме 2-3 місяці з практикою).
- Не маєте судимостей за тяжкі злочини, насильство чи наркотики.
Військові, поліцейські, учасники бойових дій і спортсмени звільняються від курсів. Це фільтр: закон не для всіх, а для відповідальних. Якщо ви мисливець-початківець, курси – обов’язок.
Носіння та зберігання: де дозволено і як
Носіння обмежене, щоб уникнути конфліктів:
- Пістолет (категорія C) – тільки приховано (під одягом, в кобурі). Відкрите – заборонено.
Мисливська (D, E) – не носити відкрито на вулиці: зберігати вдома, носити на полюванні чи застосовувати у тирі. Транспортувати розрядженою, у чохлі.
Заборонені зони для зброї: школи, лікарні, суди, масові заходи, бари з алкоголем. Зберігання – за місцем постійного проживання у сейфі, який прикріплено до стіни або підлоги. Набої – окремо, щоб унеможливите швидке спорядження. Поліція перевірятиме це раз на 3 роки.
Обов’язкове страхування та спадкування
Запроваджується обов’язкове страхування (як “автоцивілка” для авто), вона покриває шкоду життю, здоров’ю та майну третіх осіб, заподіяну внаслідок використання зброї.
Якщо за спадщиною передали зброю, її треба перереєструвати протягом 30 днів.
Як регулює законопроєкт №5708 проблему нелегальної зброї
Нелегальна зброя – це “бомба уповільненої дії”. Згідно зі статистикою, яку у 2021 році наводили автори законопроєкту №5708, її обсяг у 3-4 рази перевищує легальний: від “трофейної” з місць бойових дій на Донбасі до саморобної. Легальна використовується у злочинах усього в 0,00006% випадків, а нелегальна – у 99,999%. Чому? Бо для злочинця купити “ствол” на чорному ринку – дрібниця, а для звичайної людини отримати дозвіл – бюрократичний ад. Але підкреслюємо: це довоєнна статистика, і зараз ситуація набагато гірша, тому що обсяги нелегальної зброї значно збільшилися.
Як повідомляв у ЗМІ заступник міністра внутрішніх справ Леонід Тимченко, за неповний 2024 рік в Україні зареєстрували 11,5 тисячі злочинів із застосуванням зброї та боєприпасів, у 2021-му таких було 273.
За даними МВС від 2024 року, обсяг незареєстрованої зброї може становити до 5 мільйонів одиниць. Проте це викликає скептицизм у члена правоохоронного комітету Верховної Ради Андрія Осадчука: “Коли називають цифру від 2 до 5 мільйонів, це означає, що вони взагалі не мають уявлення, скільки. Вони просто знають, що на руках є дуже-дуже багато. Але якщо йдеться про 5 мільйонів стволів на кількість населення, яке зараз в Україні (нехай 27 мільйонів) – ви уявляєте взагалі?”
При цьому у судах з’явилася практика поблажливих покарань (умовні терміни або штрафи) за володіння нелегальною зброєю, і її також коментує народний депутат Осадчук: “Ну ми ж не можемо зараз запакувати тюрми людьми за те, що вони зберігають зброю. Так, зберігають. Так, це дуже погано. Але все-таки зараз умови війни. І при цьому створений прецедент, коли держава сама роздавала зброю”. (Це було на початку вторгнення РФ у 2022 році, – ред.)
Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту №5708, автори планували створити певний механізм легалізації зброї, цитуємо: “Прийняття пропонованого закону стимулюватиме тих з громадян, які на сьогодні володіють вогнепальною зброєю незаконно, легалізувати її, що позитивно вплине на загальну криміногенну ситуацію, полегшить процес розкриття та розслідування злочинів”. Проте в тому варіанті, який має законопроєкт до другого читання (порівняльна таблиця), про легалізацію не йдеться. У ньому указані лише загальні інструменти для регулювання легального обігу зброї. Якщо у вас є незареєстрована зброя (куплена на чорному ринку чи “трофейна”), ви не зможете просто поставити її на облік.
Чинний Кримінальний кодекс передбачає звільнення від кримінальної відповідальності за нелегальну зброю лише у двох випадках:
- Добровільна здача зброї, боєприпасів, вибухівки тощо (ч. 3 ст. 263 КК) – тобто ви приносите і віддаєте державі, а не реєструєте на себе.
- Якщо зброя була здобута внаслідок правомірної самооборони або крайньої необхідності і ви її добровільно здали.
Але у 2024 році був ухвалений Закон №3899-IX, який запровадив першу в історії країни масштабну легалізацію вогнепальної зброї, яку цивільні особи отримали або знайшли після початку війни. Вони повинні про це повідомити МВС, і їм надається право, цитуємо документ, “відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації або інших держав”. Після закінчення воєнного стану зброю треба здати протягом 90 днів, але особа може висловити побажання залишити її собі: через 3 місяці після здачі на перевірку вона переходить у приватну власність назавжди. Але є обмеження: якщо, наприклад, знайшли кулемет, його вилучать.
Виробництво зброї: що передбачає законопроєкт №5708
Законопроєкт №5708 дозволяє виробляти цивільну вогнепальну зброю виключно юридичним особам (підприємствам) за наявності спеціальної ліцензії МВС. Фізичним особам це заборонено – це залишиться кримінальним злочином (ст. 263-1 КК). Ліцензія видається на 5 років після перевірки виробничих приміщень, обладнання, технологій і персоналу на відповідність стандартам безпеки та якості.
Кожна виготовлена одиниця зброї (пістолет, рушниця, карабін) підлягає обов’язковому маркуванню унікальним серійним номером, контрольному відстрілу та внесенню до Єдиного державного реєстру ще до продажу.
Таким чином закон створює прозорий і жорстко контрольований ринок: українські заводи чи імпортери зможуть легально виробляти та продавати тільки ту зброю, яка пройшла всі перевірки і відразу потрапляє до електронної бази. Це має суттєво зменшити “сірий” і “чорний” обіг, адже кожна нова одиниця буде відстежуватись від конвеєра до кінцевого власника.
Юристи критикують законопроєкт за розмитість термінів
До другого читання Комітет з питань правоохоронної діяльності (голова – С. Іонушас) рекомендував прийняти закон “у цілому з правками”.
А ось Головне юридичне управління Апарату ВРУ законопроєкт розкритикувало документ (27 сторінок). Вони називають його “концептуально недопрацьованим” і частково неконституційним, бо він ігнорує принципи верховенства права (ст. 8 Конституції) та створює “юридичну невизначеність”. Ось ключові претензії з деталями:
- Не розкрито сутність терміна “цивільний оборот вогнепальної зброї”. Не вказано, які саме складові входять до цього обороту. Не розроблено комплексний підхід до регулювання всіх суспільних відносин у цій сфері.
- Не прописано порядок видачі посвідчення власника зброї (головного документа). Указано лише підстави для відмови та строки, але сам механізм видачі відсутній.
- Створення Єдиного державного реєстру зброї є нечітким: наприклад, говориться про те, що окрім зброї в ньому буде інформація й про “інші предмети” – що це за “інші предмети”?
- Визначення терміна “вогнепальна зброя” не відповідає міжнародним нормам Протоколу ООН. Також розмитими є поняття: “ідентифікаційні ознаки зброї”, “короткоствольна (коротка) вогнепальна зброя” та інших.
- Питання виробництва вогнепальної зброї (як виду господарської діяльності) взагалі не мали бути розглянуті – це виходить за межі його предмета регулювання.
Законопроєкт №5708 є спробою України створити єдиний закон про цивільний обіг вогнепальної зброї, який має замінити чинні підзаконні акти МВС і привести регулювання до стандартів Європейського Союзу. Документ запроваджує класифікацію зброї за категоріями з віковими та досвідними обмеженнями, єдине посвідчення власника, обов’язкове навчання, медогляд, страхування та Єдиний державний реєстр під управлінням МВС, а також визначає правила зберігання, транспортування й прихованого носіння короткоствольної зброї.
Після майже п’яти років обговорень і заморожування законопроєкт знову включили до порядку денного Верховної Ради. У разі ухвалення він суттєво змінить існуючу систему легального володіння зброєю, зробивши її більш структурованою та наближеною до європейських норм, хоча низка юридичних зауважень щодо термінології й процедур досі залишаються не усунутими.
Окрім цього, законопроєкт фактично уникає питання нелегальної зброї, якої на руках – мільйони, і не створює адекватний механізм вирішення цієї проблеми. Без цього Україна отримає красивий європейський фасад, за яким і далі ховатиметься величезний арсенал поза будь-яким контролем.








