Європейські країни ведуть переговори про масштабні затримання нафтових танкерів РФ в Балтійському морі. Наразі розробляється нове законодавство, щоб надати цим заходам юридичної ваги.
Про це пише Politico.
Повідомляють, що фінська влада захопила танкер Eagle S у грудні, під час широкомасштабної операції, підозрюючи, що воно пошкодило підводну лінію електропередачі, що з’єднує Естонію з Фінляндією.
“Затримання судна, що перевозило 100 тисяч барелів нафти із Санкт-Петербурга, стало моментом відкриття нового фронту в таємній війні між Росією і Заходом”, – пише видання.
За даними джерел Politico, пропозиції, що розглядаються, включають використання міжнародного права для арешту суден з екологічних або піратських причин.
“Якщо це не вдасться, країни можуть діяти самостійно, спільно вводячи нові національні закони для затримання більшої кількості суден у більш далеких морських зонах”, – пише видання.
Міністр закордонних справ Естонії Маргус Цахкна повідомив, що майже 50% підсанкційної торгівлі російською морською нафтою відбувається через Фінську затоку, де “є екологічні загрози і атаки на підводну інфраструктуру”.
“Тепер питання в тому… що ми можемо зробити з цими кораблями? Ми не можемо заблокувати все море, але ми можемо контролювати більше… Є багато можливостей”, – зазначив політик.
Читайте також: За допомогою Туреччини Росія успішно продовжує торгувати нафтою: Politico дослідили механізм оборудки
Видання наголошує, що ці переговори “ілюструють зростаюче розчарування Європи тим, що Росія продовжує транспортувати свою нафту й ухилятися від західних санкцій, покладаючись на постійно зростаючий “тіньовий флот”.
“Вчиняючи так, Москва змогла зберегти ключове рятувальне коло для своїх військових зусиль в Україні, з огляду на те, що нафта і газ приносять Кремлю близько половини доходів. І все це відбувається просто під носом у Європи, на її власних водних шляхах”, – пише видання.
Тіньовий флот
У 2022 році ЄС ввів заборону на імпорт російської нафти і встановив цінову межу спільно з G7 на міжнародні продажі сирої нафти Москвою, сподіваючись скоротити доходи Кремля після вторгнення в Україну.
“Тіньовий флот” – старі судна з незрозумілими власниками і невідомою страховкою
Але Росія незабаром знайшла способи обійти ці заходи. “Тіньовий флот” Москви, який часто покладається на сумнівних страховиків, щоб обійти обмеження цін на нафту, сьогодні становить до 17% усіх нафтових танкерів у світі.
“У результаті “тіньовий флот” тепер перевозить понад 80% усієї російської сирої нафти”, – заявив Айзек Леві, керівник російсько-європейського напряму в Центрі досліджень енергетики та чистого повітря.
Читайте також: Посадовці українського холдингу допомагали РФ обходити санкції через “тіньовий флот”: їх затримала СБУ
Він стверджує, що Балтійське море “є найважливішою артерією для цієї незаконної торгівлі”.
“Зазвичай судна завантажуються російською нафтою в портах, таких як Усть-Луг біля Санкт-Петербурга, перш ніж прокласти свій шлях через Фінську затоку і через Балтійське море у світові океани через Північне море. Торік із портів Балтики вийшло 348 суден тіньового флоту, що становить 40% від загального обсягу продажів нафти в Росії. Ця цифра еквівалентна третині річного військового бюджету Москви”, – каже Леві.
Що з цим робитимуть у ЄС
Видання вказує, що зростаюча кількість інцидентів “породжує необхідність” переслідувати танкери, які безкарно плавають у європейських водах. І робити це “не тільки за допомогою санкцій, які виявилися занадто вразливими”.
“Ми стаємо свідками того, що… існують деякі шляхи відступу в західних санкціях проти Росії. Ось чому заходи протидії “тіньовому флоту” дійсно допомогли б досягти результатів, яких ми не здатні досягти за допомогою режиму санкцій”, – заявив міністр енергетики Литви Жигімантас Вайчюнас.
Читайте також: Данія взялася за “тіньовий” флот РФ: які заходи застосують
На додаток до пропозицій, що надходять від ЄС, щодо внесення до “чорного списку” 74 танкерів “тіньового флоту”, країни Північної Європи і Балтії окремо обговорюють, як вони можуть законним чином почати арештовувати більше суден, пов’язаних із Росією.
За їхніми словами, пропозиції в основному діляться на три категорії.
“По-перше, влада могла б затримувати судна, які ризикують завдати шкоди місцевому довкіллю, наприклад, через розливи нафти. Враховуючи, що більшість цих танкерів мають вік щонайменше 15 років і схильні до дефектів, такі аварії є неприємною можливістю і, ймовірно, вже траплялися. По-друге, влада може використовувати закони про піратство для захоплення суден, що загрожують критично важливій підводній інфраструктурі, як вона робить з кінця 2023 року, коли численні судна ушкоджують життєво важливі кабелі електроживлення та інтернету”, – пише видання.
Читайте також: У ЄС готують 16-й пакет санкцій проти російського алюмінію, банків і “тіньового флоту”, але без повної заборони на імпорт ЗПГ, – ЗМІ
Третім варіантом, якщо міжнародне право не спрацює, країни також обговорюють спільне введення нових національних законів, “щоб полегшити арешт суден”.
“Вони могли б включати вимогу до танкерів у Балтійському морі використовувати запропонований список надійних страховиків, що дасть змогу таким країнам, як Естонія і Фінляндія, затримувати судна, що покладаються на інших, менш надійних операторів”, – пише видання.
Читайте також: Росія перевищила показники 2023 року у постачанні сирої нафти: в чому причина