Венеційська комісія опублікувала висновок, підготований разом із Бюро демократичних інститутів та прав людини, щодо українського законопроєкту №9081, який пропонує заборонити балотуватися всім членам проросійських партій впродовж 10 років після закінчення війни з РФ.
Документ опублікували на сайті комісії.
У висновку зазначають, що цей закон у разі прийняття призведе “до обмеження права бути обраним”, як це закріплено також у статті 3 Протоколу № 1 до Європейського суду з прав людини та статті 25 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права.
“Це стосуватиметься членів забороненої партії, яка обіймала виборні посади, в період воєнного стану, введеного 24 лютого 2022 року та протягом десяти років після його припинення або скасування”, – йдеться у висновку.
Читайте також: Денисенко пояснив, чому законопроєкт проти проросійських політиків є поганим
“Венеційка” вважає, що незабаром після скасування воєнного стану “певні обмеження потенційно можуть бути виправданими для певного проміжку часу”, але запропонований в законопроєкті часовий відрізок є “невиправдано тривалими”.
“Оскільки запропоновані положення залишатимуться в силі ще довго після закінчення воєнного стану, їх слід аналізувати з перспективою їхнього довгострокового застосування, навіть у мирний час, коли більше не буде відступу бути застосовним”, – додали експерти.
Законопроєкт призведе до свавілля
Венеційська комісія та БДІПЛ вважають законною спрямованість законопроєкту на захист, серед іншого, незалежності держави, демократичного ладу і нацбезпеки. Однак, за словами експертів, “процес має бути автоматичним” на підставі членства в партії та займання виборної посади, а також “без розбору, без розрізнення тих членів партії, які активно сприяв нелегітимним діям, приписуваним політичній партії”.
“Обмеження стосується великої групи осіб, що несе колективну відповідальність за нелегітимну діяльність партії, до якої вони належать, тому бракує індивідуалізації, а отже гарантії належної правової процедури. Це суперечить принципу пропорційності та може призвести до свавілля”, – додали експерті.
Читайте також: Як змінилися політичні уподобання українців у 2022 році
Що пропонують натомість
Інституції склали свій перелік рекомендацій українській владі “для дискваліфікації деяких учасників заборонених партій”:
- запровадити адекватні критерії та ефективне індивідуальне оцінювання, що передбачає обмеження права бути обраним лише для тих виборних осіб партії, чия діяльність поставила під загрозу нацбезпеку та цілісність демократичної держави, та/або, які активно переслідували протиправні цілі заборонених партій, а отже, у разі обрання, становили б загрозу демократичному порядку та національної безпеки України;
- після скасування воєнного стану обмежити дію заборони до найкоротшого можливого періоду. При цьому потрібно забезпечити, аби тривала дискваліфікація зберігалася лише щодо осіб, які становлять найбільшу загрозу демократичному порядку та нацбезпеці і за рішенням відповідних судів про їх індивідуальну відповідальність;
- надати цим особам повний спектр процесуальних гарантій під час оцінювання процесу, включаючи достатньо обґрунтоване рішення та можливість оскаржити обмеження прав, надавши можливість звернутись за судовим переглядом рішення щодо позбавлення їх права балотуватися.
“Виконання цих рекомендацій має важливе значення, щоб уникнути порушення балансу між законною метою захисту демократичного порядку держави та нацбезпекою і необхідністю забезпечення рівних умов гри без непропорційного приниження суттєвої ролі, яку відіграють усі політичні актори у забезпеченні плюралізму та не загрожують представницькому характеру законодавчої влади”, – вказано у висновку.
Експерти запевнили, що Венеційська комісія та БДІПЛ залишаються у розпорядженні української влади для будь-якої подальшої допомоги.
Читайте також: Що буде з проросійськими політиками в Україні і яка їхня роль зараз
Вибори в Україні
Нагадаємо, що парламентські вибори в Україні можуть відбутися вже у 2024 році. Заборона судами проросійських партій дала логічне відсилання до можливої найрадикальнішої люстрації всіх “колишніх” партій та причетних до них, починаючи вже з парламентських виборів.
Читайте також: Вибори під час війни: Колишній член ЦВК Андрій Магера про те, як Конституція заважає Банковій