Заступник голови Офісу президента України Віктор Микита заявив, що ОП підтримує завершення реформи децентралізації, яка розпочалася з передачі на місця значних повноважень.
Про це пише в статті “Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?” редакторка відділу внутрішньої політики ZN.UA Інна Ведернікова.
За словами Микити, наразі цей процес потребує ефективного контролю, який, має бути збалансованим. Він вказує, що в разі існування можливості оперативно зупиняти незаконні рішення органів місцевого самоврядування, то багатьох кримінальних проваджень проти них могли б не відкривати. А також, що зупинення незаконних рішень дозволило б без залучення правоохоронців запобігати порушенням закону. На його думку, ефективно діяти на випередження могли б перфекти, які мали б право зупиняти рішення ОМС.
“Нам потрібен практичний рамковий закон, який надалі можна буде деталізувати у співпраці з громадами. Це передбачає активну участь як мерів великих міст, так і представників сільських громад. Їхні інтереси різняться, тому важливо обговорити нові підходи на єдиному майданчику, наприклад, у межах Конгресу місцевих і регіональних влад”, – пояснює Микита.
Він додав, що реформа місцевих держадміністрацій має поетапно рухатися. Першочерговими завданнями він називає запровадження дієвого державного нагляду та створення єдиного реєстру рішень місцевих рад. Микита наголосив, що державні органи без цього реєстру не будуть знати, чи зупинено певне рішення та, відповідно, не зможуть реагувати вчасно. А проєкт закону №13150 відповідає вищезазначеним завданням. Він називає запровадження реєстру рішень “практичним питанням” та додає, що без цього реальний контроль забезпечити неможливо.
“Скептицизм і політичні маніпуляції навколо ідеї реєстру шкодять реформі й гальмують необхідні зміни. А голів районних державних адміністрацій треба обирати через кадровий резерв на основі конкурсу. І це все є в законопроєкті №4298. Проте для повноцінної реалізації моделі потрібні зміни до Конституції, оскільки сьогоднішні повноваження РДА недостатні. Тому все це – в майбутньому”, – наголосив він.
За його словами, деякі асоціації органів місцевого самоврядування виступають проти будь-яких обмежень та виступають за розширення повноважень міських голів, зокрема у сфері розподілу коштів держбюджету. І це, на його думку, зрозуміло, але інтереси державності мають залишатися пріоритетом. Адже без контролю є ризик втратити керованість, особливо в критичних ситуаціях.
Нині, як він зазначив, у Верховній Раді України важко працювати через політизацію цієї реформи. Микита наголошує, що хтось займається популізмом, а хтось – переслідує власні інтереси.
“Проте є шанс ухвалити базовий закон, який створить фундамент для подальших змін. А наступні кроки – продовжити співпрацю з громадами, розмежувати повноваження між ОМС і центральною владою, надати громадам більше реальних повноважень”, – стверджує він.
Микита додав, що ОП виступає за передачу ОМС адміністрування місцевих податків. Йдеться про збір за оренду комунального майна чи землі. В ОП вважають, що таке рішення дозволить громадам зменшити втрати, які нині, за словами Микити, сягають десятків мільярдів гривень і якщо цього не зробити, то ефективної децентралізації не буде.
Водночас голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко вважає, що в законопроєкті №13150 про місцеві держадміністрації, як і в №3124 та 13150-1 йдеться лише про контроль над громадами, а не про комплексні зміни. А директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак вказує, що реформа МДА, яка пропонується вищезазначеними законопроєктами, є імітацією.
Нагадаємо, голова КМВА терміново скликає Раду оборони Києва без Кличка. Причиною зустрічі є алгоритм дій після того, як ДСНС ліквідувала наслідки “прильотів”.