Валерій Коровій. Фото: Політична арена Вінниччини

Реформу децентралізації в Україні не довели до кінця, але це потрібно зробити, оскільки зараз “на окремих територіях керівники окремих громад набувають ознак місцевих князьків”. 

Таку думку висловив голова громадського об’єднання “Ми – Вінничани”, доктор економічних наук, колишній голова Вінницької ОДА, Валерій Коровій, повідомляє “Політична арена Вінниччини”.

“Як на мене, особливо в цей час, треба чітко ставити питання: реформа має бути завершена у тій формі, як це передбачалося спочатку. Має бути створений чіткий механізм розподілу повноважень. І хотів би зазначити, що противником цього була Асоціація міст України. Вони все робили для того, щоб заблокувати цей процес.  Вийшло так, що реформа не завершена через їхній вплив. І вийшло так, що зараз у набагато кращому становищі великі міста, і у набагато гіршому – сільські території”, – вважає Коровій.

Якою мала бути реформа децентралізації

Коровій нагадав, що реформа, яка закладалася у 2014-15 роках мала увібрати в себе моделі польської реформи місцевого самоврядування з чітко визначеними пріоритетами і балансом стримувань і противаг.

“Натомість в процесі реформи у нас вийшла “абракадабра”, – зазначає він.

“Я про це говорив дуже багато. У нас порушені балансові принципи стримувань і противаг. І усі дискусії, які йдуть сьогодні, наприклад, про використання коштів місцевих громад для допомоги ЗСУ, це підтверджують. Обросли анекдотичними рисами такі питання, як, наприклад, що таке райони, чим вони займаються, і взагалі, навіщо потрібен субрегіональний рівень. Пояснення криється у тому, що не були зроблені базові фундаментальні речі. Тому що у 2019-20 роках був готовий пакет внесення змін до Конституції, який передбачав завершення цієї реформи”, – нагадав Коровій.

Згідно з реформою, в Україні мав з’явитися інститут префекта

Префект, каже Коровій, це особа, яка наділена відповідними повноваженнями, вона очолює префектуру, здійснює функції нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, і у випадку порушень, має можливості зупинити незаконне рішення органів місцевого самоврядування і направити його до адміністративного суду.

“І, якби префект суд виграв, то рішення було б зупинене остаточно. А якщо програв – відповідальність лежала б на ньому. На сьогодні обласна адміністрація не наділена цими повноваженнями. Ті повноваження, які були до реформи й залишилися. Щобільше, нині ОВА здійснює фактично функції виконкому обласної ради, що взагалі це наочно стало проявлятися в умовах військового стану”, – каже Коровій.

Як і проблеми під час війни виникають через недоведену до кінця реформу децентралізації

Коровій вважає, що війна показала те, що в органах місцевого самоуправління відсутнє стратегічне бачення щодо формування і використання бюджетів.

“Ми це бачимо по окремих територіях. Приїздиш до міста чи села, і можеш бачити некошені узбіччя, відсутній благоустрій, не вирішені елементарні питання. Коли я бачу кошти, що є на рахунках, то повірите мені, то за них можна у кожному дитячому садочку зробити укриття, і взагалі не піднімати це питання. Але коли починаєш спілкуватися з керівниками громад, то ловиш себе на думці, що людина сидить на мішку грошей, і таке враження, що це він визначає з залежності від настрою, куди ці кошти спрямовувати”, – зазначає він.

Коровій навів як приклад Вінницьку область, за його інформацією, “на сьогодні в органах місцевого самоврядування Вінниччини додатковий фінансовий ресурс становить 2 мільярда 340 мільйонів гривень”.

“Це колосальні кошти. З них можна фінансувати і правоохоронні програми, безпекові питання, допомагати громадам, підтримувати освіту, соціальну галузь, вирішити велику частину соціальних проблем. Але нажаль, я змушений констатувати, що ця строкатість формування бюджету ставить перед фактом: у когось немає коштів на найнеобхідніше (тут мова йде про сільські території, ред.), а хтось ці фінансові ресурси кладе на депозити в банк чи купує військові облігації під 16-17% річних. Але це не є функцією місцевого бюджету. Він має розвивати місцеву територію. Починаєш з людьми говорити, він каже: я не можу використати ці гроші на допомогу військовим. Але ж можна створити відповідну програму, профінансувати її, визначити виконавців тощо. Придбати необхідне і передати у військову частину”, – вважає Коровій.

На його думку, це не робиться через зруйновану систему місцевого управління.

“На рівні області мав бути створений облвиконком, а обласна адміністрація повинна була б набути нових функцій, префектури, про яку ми говорили вище. Але цього не відбулося і й викликало диспропорцію у системі регіонального управління”, – зауважує Коровій.

Подібні

Українські можновладці назвали термін, який потрібен для організації виборів в Україні

“Якщо довго немає змін, система закривається як пароварка і починає нищити сама себе”

Повітряні сили показали, як знищили російську крилату ракету із ЗРК “Ігла”

Мобільна вогнева група Повітряного командування “Захід” показала, як оборонці збили крилату російську…

Зеленський зголосився подумати над ідеєю Макрона щодо розміщення іноземних військ в Україні

Президент України Володимир Зеленський заявив, що Києву необхідні гарантії безпеки до того…

“Це питання національної безпеки”: у Києві обговорили проблеми відновлення українських чорноземів

Напередодні, 10 грудня, у Києві відбулася V Міжнародна конференція з родючості ґрунтів.…