відставка Лісового і Ляшка
Фото: Верховна Рада/Facebook

Ще наприкінці січня голова фракції “Слуга народу” Давид Арахамія заявив, що всередині парламенту немає єдності і наближається “велика криза”. Він сказав, що має 17 заяв про складення мандату від “слуг”, а ще один нардеп піде “через медичні обставини”. В інших фракціях, за словами Арахамії, також багато бажаючих піти.

Тож збирати 226 голосів, необхідні для ухвалення будь-якого рішення, все складніше. Тим більше, що Рада нині складається з 401 депутата, а не 450, як має бути за Конституцією.

Останнє дослідження руху “ЧЕСНО” також свідчить, що вже можна говорити про кризу монобільшості: “Слуги народу” все частіше залучають до голосування інші фракції.

“Політарена” розбирається, чи прямує Верховна Рада до кризи і наскільки близький той день, коли їй не вистачить депутатів на ухвалення будь-якого рішення.

Як “слуги” голосують зараз

Загалом повний склад поточної Верховної Ради – це 424 народні депутати. Ще 26 крісел лишилися пустими через окупацію, оскільки на кількох округах Донеччини, Луганщини та Криму не було можливості провести вибори.

З цього складу з різних причин вибув 51 депутат, найбільше – самих “слуг”, яких Банкова “розставляла” на посади в уряді і не тільки. Частина крісел заповнилася наступними номерами у партійних списках, мажоритарні місця були втрачені.

На сьогодні “Слуга народу” номінально утримує більшість із 235 депутатами. Проте це на папері. А от у сесійній залі (і, вочевидь, у країні) присутній не кожен, і тим більше не всі дисципліновано голосують за все, що скажуть.

Дослідження “ЧЕСНО” добре ілюструє ситуацію і свідчить, що проблема з голосами у партії Зеленського почалася одразу після “турборежиму” перших місяців нової ВР. Далі підстраховувати “зелених” стали “Довіра” та “За майбутнє” (19 і 17 номінальних депутатів відповідно).

У лютому 2022-го “Слуги народу” змогли проголосувати власними силами 12 разів. Ще чотири рази “монобільшість” проявилася в травні 2022-го, а востаннє – у лютому 2023-го, призначаючи Василя Малюка головою СБУ. Після того без сторонньої допомоги не обходилося. І підстраховкою для президентській політсилі стали… залишки “ОПЗЖ”. Щоправда, як стверджують автори дослідження, тільки у питаннях, які не чіпляють інтересів країни-агресорки.

Чому депутати здають мандати

На думку колишнього голови партії “Слуга народу” і ексспікера ВР, а нині – голови міжфракційного об’єднання “Розумна політика” Дмитра Разумкова, причина втечі депутатів владної партії з парламентських крісел, ще й у такий важкий для країни час, в тому, що нинішня Верховна Рада перестала бути суб’єктною.

Разумков
Фото:Дмитро Разумков/Facebook

За його словами, Офіс Президент перекладає багато негативу на парламент, що, своєю чергою, впливає на ставлення до депутатів у суспільстві.

“Багато кому це просто набридло, — вважає Разумков. — Вони хочуть піти, щоб їх не пов’язували з сьогоднішнім безладом і рішеннями, які ухвалюються. І не лише у “Слузі народу”, а й в інших фракціях. Але, думаю, їх “випускати” не будуть, і кількість [охочих піти] тільки зростатиме”.

Говорячи про те, як у Раді голосують зараз і хто є союзниками президентської політсили, політик практично підтвердив висновки “ЧЕСНО”: “В нас фактично є нова коаліція: частина “Слуг народу”, бо там голосують близько 170 людей, дві групи, які складають [колишню] ОПЗЖ – там є шалений тиск з боку Банкової, плюс “Довіра” і “За майбутнє”, які також досить часто підтримують будь-які рішення президентської фракції, а точніше президента. Завдяки цьому ми бачимо в середньому 230-240 голосів в залі”.

Така ситуація, на думку Разумкова, може негативно вплинути на роботу парламенту. І якщо мажоритарників зараз не добереш (про що нижче), то “списочники” могли б посісти звільнені місця.

“Але бажання у людей заходити в стіни ВР сьогодні дуже небагато. Тому, думаю, “слуг” і не готові відпускати. З оглядом на всі ті наслідки і виклики, які можуть стояти перед владою за рішення, які ухвалювалися, ухвалюються і ще будуть ухвалюватися”, — каже політик. І сподівається, що за негативними оцінками єдності влади, які вже показує соціологія, рішення Верховної Ради все ж стануть більш суб’єктними і ухвалюватимуться, виходячи не з інтересів української держави, армії і перспектив незалежності, в не ОП.

Сто депутатів “в запасі”: коли Рада не зможе працювати

Нестабільність у Верховній Раді не є для України чимось незвичним, але не за нинішніх обставин. Як пояснює колишній член Центральної виборчої комісії, відомий юрист Андрій Магера, на сьогодні ситуація не є загрозливою, але втрата кожного депутата ускладнюватиме роботу Ради.

Андрій Магера
Фото: Андрій Магера/Facebook

“Ми не знаємо, скільки війна триватиме, – каже він. – У нас є тенденція кожного року до зменшення кількості депутатів, а не до збільшення. І ми не знаємо, скільки років в такому стані воно буде тривати”.

Він пояснює, що на відміну від європейських парламентів, де закони можуть ухвалюватися більшістю від присутніх на засіданні, в українському парламенті рішення ухвалюються більшістю від його конституційного складу, тобто не менше 226 голосів, незалежно від того, скільки депутатів є в залі фактично.

Загалом, згідно з частиною 2 статті 82 Конституції України, Верховна Рада є повноважною за умови обрання не менше двох третин її конституційного складу.

“Конституційний Суд України свого часу розтлумачив цю норму. Він зазначив, що вимога про наявність 300 народних депутатів є обов’язковою не лише для початку роботи Верховної Ради, а й протягом всього її скликання. Це зокрема використовувалося 2007 року, коли склад ВР став неповноважним. Було менш ніж 300 народних депутатів, тому відбулися позачергові вибори”, – пояснює Магера, згадуючи ситуацію весни-літа 2007-го, коли депутати “Нашої України” та “БЮТ” склали мандати, аби “нейтралізувати” коаліцію “регіоналів”, “соціалістів” та “комуністів”.

В тому ж рішенні КСУ йдеться про те, що оскільки для ухвалення більшості постанов необхідно 226 і більше голосів, то саме така кількість депутатів має бути присутня на засіданні, щоб воно стало повноважним. Тобто склад Верховної Ради має містити мінімум 300 прізвищ. А на засіданні мають бути фізично присутні не менше 226 депутатів. Якщо 300 “за списками” немає, то навіть із присутніми 299 обранцями ВР буде неповноважною і не зможе ухвалювати жодних рішень.

Поновлення ж депутатського складу залежить від способу набуття мандату конкретним обранцем. Якщо “вибулий” здобув мандат по мажоритарній частині, то проміжні вибори на його заміну провести неможливо до закінчення воєнного стану. Якщо ж депутат набув мандат за партійним списком, то його має замінити наступний кандидат у списку.

Невідомо, скільки серед згаданих Арахамією парламентських “дезертирів” мажоритарників, але десятка вистачить, щоб монобільшості не стало і де-факто, і де-юре. Але поки що “Слуга народу” має 226 депутатів, і цього достатньо. Тільки якщо їх стане менше, настане час думати про коаліцію. І аби уникнути такої ситуації, зазначає Магера, партії влади варто хоча б не призначати “незамінних” мажоритарників в органи виконавчої влади.

Подібні

Зеленського на зустрічі з Трампом підтримають європейські лідери з “коаліції бажаючих”

ЄС вирішив вжити заходів для того, щоб підвищити шанси Києва

Швейцарія готова прийняти Путіна заради зустрічі із Зеленським та надати “імунітет” від арешту

Країна готова організувати проведення переговорів для України та Росії

Вашингтон може надати повітряну підтримку миротворцям ЄС в Україні після мирної угоди з РФ, – Трамп

Але американське військо не відправлятимуть

Україна розглядає заморозку війни по лінії фронту, щоб повернути території згодом, — Подоляк

Також він додав, що запропоновані Італією гарантії безпеки на основі 5 статті НАТО не є достатніми