22 липня 2025 року Верховна Рада України поспіхом внесла правки і ухвалила законопроєкт №12414, який вносить зміни до Кримінального процесуального кодексу України (КПК) та Закону України “Про прокуратуру”.
Цей документ містить норми, що безпосередньо стосуються Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП), а також Бюро економічної безпеки (БЕБ).
Хоча назва законопроєкту і його первісна направленість цього взагалі не передбачала, адже зміни у КПК стосувалися “особливостей досудового розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних із зникненням осіб безвісти за особливих обставин в умовах воєнного стану”. У першому читанні його ухвалили 29 квітня цього року, і жодного слова про БЕБ, САП чи НАБУ у документі не було.
А відсьогодні законопроєкт посилює контроль генерального прокурора над діяльністю антикорупційних органів, розширює підслідність НАБУ в корупційних справах та звужує автономію САП. Також тепер генпрокурор може вилучати справи в НАБУ і передавати БЕБ або іншим відомствам, і навпаки.
Ухвалення закону відбулося на тлі подій 21 липня, коли СБУ і Офіс Генерального прокурора провели масові обшуки у співробітників НАБУ і в САП.
Читайте також: “Вітаю, ми повертаємося у 2013-й”, – доктор юридичних наук, професор, заслужений юрист України Хавронюк про закон щодо НАБУ і САП
Законопроєкт №12414: як у Раді обійшли регламент, щоб швидко впровадити реформу
Документ ухвалили, обійшовши регламент. Законодавчий процес в Україні включає такі обов’язкові етапи, як подання законопроєкту, розгляд у профільному комітеті, розгляд у першому читанні, доопрацювання, подання правок, а потім розгляд у другому читанні і голосуванні вцілому. Цей процес іноді розтягується на місяці, але в цьому випадку його відкинули, бо вочевидь треба було дуже швидко, буквально за півдня, ухвалити зміни, які стосувалися б НАБУ та інших антикорупційних органів.
Що зробили у Верховній Раді? Використали технічну лазівку: узяли законопроєкт №12414, зареєстрований 16 січня 2025 року, який стосувався розслідування щодо безвісти зниклих. Про НАБУ і САП там немає взагалі нічого, але зручним було те, що документ ухвалений у першому читанні. І до вже ухваленого тексту поспіхом додали правки, які стосуються НАБУ і САП, а також БЕБ. Комітет з питань правоохоронної діяльності ВРУ скликали сьогодні вранці, 22 липня і без детального розгляду погодили проєкт закону з правками.
“Правоохоронний комітет зранку скликали буквально на п’ять хвилин, проголосували за номер правки і закрили (засідання комітету – ред.). А зміст (проголосованої правки – ред.) фактично не обговорювався. Як вони збиралися і яким чином повідомляли про засідання комітету, є питання”, – розповіла Укрінформу членкиня комітету Юлія Яцик (позафракційна).
А потім “за” №12414 у Верховній Раді проголосували 263 народні депутати. На час написання цієї статті законопроєкт вже підписав голова Верховної Ради Руслан Стефанчук, отже залишився лише підпис президента.
Обмеження повноважень НАБУ, САП і БЕБ: деталі законопроєкту №12414
Паралельно із голосуванням на офіційному сайті Верховної Ради була оприлюднена порівняльна таблиця, яка розкрила деталі змін, що чекають на НАБУ і САП, а також БЕБ.
Спочатку про зміни, які безпосередньо не стосуються НАБУ і САП: документ передбачає особливий порядок досудового розслідування в справах про зникнення осіб безвісти за особливих обставин під час воєнного стану. Це стосується як військових, так і цивільних. Прокурор отримує право визначити місце проведення розслідування не там, де відбулося зникнення (що часто неможливо через війну), а за місцем проживання чи перебування потерпілого або заявника. Працівники, переведені до інших регіонів, отримують соціальні гарантії, зокрема компенсацію витрат на проживання, проїзд, додаткову винагороду (не менше 50% окладу) та одноразову допомогу.
Також у документі сказано, що обшуки можна проводити без рішення суду, якщо є загроза знищення або зникнення доказів. Ось дослівне формулювання: “Слідчий, дізнавач, прокурор має право до постановлення ухвали слідчого судді увійти до житла чи іншого володіння особи… у разі необхідності невідкладного вилучення чи збереження доказів, що стосуються злочинів”.
Хоча народна депутатка Ірина Геращенко (фракція “ЄС”) повідомила, що все ж прийнята поправка про заборону позасудових обшуків.
“Ми давно зареєстрували відповідний законопроєкт, його блокували місяцями, сьогодні провели як поправку в змінах до КК/ КПК”, – написала вона.
Тож в у фінальному тексті закону згадки про позасудові обшуки не має бути.
Читайте також: Єврокомісарка Кос назвала ухвалення законопроєкту щодо НАБУ й САП “серйозним кроком назад”
Законопроєкт №12414 вносить серйозні зміни у роботу НАБУ, САП і БЕБ, фактично реформує всю антикорупційну систему.
- Генеральний прокурор отримує більше влади. Тепер саме він вирішує, хто з прокурорів буде керувати справами НАБУ, навіть якщо це мав би бути керівник САП. Це означає, що генпрокурор зможе впливати на те, хто веде справи, зокрема важливі, наприклад, щодо корупції серед високопосадовців. Формально САП залишається, але реального впливу може вже не мати.
- Законопроєкт змінює статтю 81 Закону “Про прокуратуру”, дозволяючи керувати прокурорами САП лише генпрокурору, керівнику САП або його заступникам. Водночас із закону вилучають норму, яка вимагала узгоджувати адміністративні рішення щодо САП з її керівником. Це послаблює автономію САП, адже Генпрокурор тепер може одноосібно приймати такі рішення.
- Повідомлення про підозру високопосадовцям, зокрема народним депутатам, прем’єр-міністру, членам Кабінету Міністрів прокурорам САП, директору НАБУ, голові НАЗК, має здійснювати Генпрокурор. Раніше таку функцію міг виконувати також керівник САП.
- Якщо прокурор закриває кримінальну справу проти високопосадовця (міністра, судді, голови держкомпанії тощо), це ще не кінець історії. Навіть якщо підозрюваного “відпустили”, розслідування можуть продовжити – наприклад, шукати інших причетних чи нові докази. Але головне – тепер потерпілі або слідчі можуть оскаржити таке рішення прокурора напряму у генпрокурора. Він перевірить, чи був тиск або корупція, і має два варіанти: або залишити справу закритою, або зобов’язати відновити розслідування.
- НАБУ тепер може розслідувати більше злочинів, навіть ті, які раніше були поза його повноваженнями. Але знову ж, згідно зі змінами, на це потрібна вказівка генпрокурора. Але водночас той може “перекидати” справи між органами: наприклад, від НАБУ до БЕБ, або навпаки. Інакше кажучи, якщо генпрокурор побачить, що окреме кримінальне провадження ефективніше буде розслідувати саме БЕБ, а не НАБУ, то в Бюро його забирають. І навпаки.
- У НАБУ з’явиться підрозділ, який буде розслідувати злочини, скоєні самими працівниками Бюро (окрім керівництва). Контролює його також генпрокурор.
- У справі про корупцію угоду про визнання вини між прокурором та підозрюваним можна укласти лише за таких умов: якщо це злочин невеликої або середньої тяжкості, який розслідує НАБУ або передано до суду САП, потрібен дозвіл генпрокурора, керівника САП або його заступників. А якщо ж злочин особливо тяжкий, дозвіл має дати особисто генпрокурор.
Отже, законопроєкт №12414, ухвалений Верховною Радою 22 липня 2025 року, формально спрямований на удосконалення досудового розслідування в умовах воєнного стану, однак його норми, що стосуються НАБУ і САП, викликають серйозне занепокоєння щодо втрати незалежності антикорупційних органів.
Посилення контролю генерального прокурора над діяльністю цих інститутів, розширення підслідності НАБУ та одночасне обмеження автономії САП створюють ризики політичного втручання та послаблення антикорупційної системи України. Обшуки працівників НАБУ, проведені СБУ, ДБР та ОГП без судових ухвал, лише підкреслюють можливі спроби дискредитації Бюро, що підтверджується критикою ЗМІ, Transparency International Ukraine та інших організацій.
Якщо президент Володимир Зеленський не ветує цей закон, антикорупційна інфраструктура, вибудувана з 2015 року, може опинитися під загрозою, що матиме довгострокові наслідки для боротьби з корупцією в Україні.
Ввечері, 22 липня, у Києві, Одесі, Львові і Дніпрі зібралися вуличні протеси проти цього законопроєкту.